Del : SMS
Berlingske Business

Ny vækstplan skal ruste Danmark til digital revolution

Sydafrika
En ny ambitiøs vækstplan – »Danmark i Vækst« – skal ruste danske virksomheder til den digitale tidsalder og gøre det nemmere at drive virksomhed herhjemme. Sådan lyder budskabet fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), som vil bruge de næste to år på sin satsning. Foto:

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen vil trække produktion tilbage til Danmark ved at udnytte robotter, automatiseringer og de digitale muligheder. World Economic Forum har netop offentliggjort en rapport, der viser, at fem millioner arbejdspladser vil gå tabt som følge af den digitale revolution.

Artiklen fortsætter under annoncen

En ny ambitiøs vækstplan – »Danmark i Vækst« – skal ruste danske virksomheder til den digitale tidsalder og gøre det nemmere at drive virksomhed herhjemme.

Sådan lyder budskabet fra erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V), som vil bruge de næste to år på sin satsning.

»Politikere på kryds og tværs af Folketinget har sort bælte i at diskutere, hvordan pengene skal bruges, men ingen kommer med bud på, hvor pengene skal komme fra. Det bliver min opgave,« siger han.

DAVOS-MEETING/

Ministeren skyder sit projekt i gang samtidig med sin deltagelse i World Economic Forums årsmøde, som åbner tirsdag aften i Schweiz med deltagelse af stats- og regeringschefer og ledere fra verdens største virksomheder.

På topmødet er »den fjerde industrielle revolution« et hovedtema. World Economic Forum har udarbejdet en rapport, der viser, at den digitale revolution netto vil koste fem millioner arbejdspladser, som følge af nye måder at arbejde på.

Troels Lund Poulsen er ikke i tvivl om, at digitaliseringen vil udfordre erhvervslivet i stor stil. Derfor vil han sætte alt ind på, at danske virksomheder bliver frontløbere.

Anders Runevad

Tre indsatsområder

Ministerens plan skal hvile på tre søjler:

Industrialisering 4.0. Med inspiration fra bl.a. den stærke industri skal danske virksomheder blive dygtigere til at udvikle en mere intelligent og fleksibel produktion med brug af øget automatisering, sofistikerede robotter osv. Det vil åbne for at kunne udvikle og fastholde vigtig produktion i Danmark.

Generation vækst. Målet er bl.a. at gøre det nemmere at stifte virksomhed og at få flere virksomheder til at vokse sig så store, at de for alvor kan begå sig på den globale markedsplads.

RB PLUS Verdens crème de la crème samles på ny

Danmark i ny global økonomi. Der skal stilles skarpt på, om Danmark har det rigtige handelsmæssige fokus for at klare sig i den globale verdenshandel. Der skal også arbejdes på at optimere danske styrkepositioner inden for f.eks. medicin og medico, fødevarer, shipping samt grønne teknologier og energieffektive løsninger.

Troels Lund Poulsen vil i den forbindelse udbygge arbejdet i de vækstteams, som SR-regeringen satte i gang for at skabe bedre afsæt for Danmarks globale erhvervssucceser. De såkaldte vækstteams er en samling topfolk og forskere, som rådgiver regeringen til at fremme danske styrkepositioner.

»Det var klogt og intelligent tænkt, og det vil jeg fortsætte,« siger ministeren.

Vi skal gribe muligheden

Ifølge Troels Lund Poulsen rejser digitaliseringen både muligheder og trusler for dansk erhvervsliv.

»Formår vi at gribe den teknologiske udvikling med øget automatisering og brug af robotter, kan vi begynde at producere hjemme igen. Men hvis vi ikke formår at forberede os på den nye udvikling, mister vi velstand,« fastslår han.

Troels Lund Poulsen har i regeringens korte periode kørt 55.000 kilometer på landevejene i ministerbilen og har besøgt en lang række virksomheder. Undertiden har det gjort »ondt i maven«, når han har set, hvor sårbare især de mindre og mellemstore virksomheder er over for den nye digitale virkelighed.

»Jeg skal ikke fortænke virksomhederne i, at de tænker på den næste ordre, men som samfund er vi nødt til at få bragt digital viden ud til virksomhederne,« siger han.

RB PLUS Verdens crème de la crème samles på ny

På politisk plan vil han være med til at nedbryde barrierer og skabe incitamenter, der gør, at de teknologiske muligheder bliver attraktive at investere i for små og mellemstore virksomheder.

»Jeg skal ikke løfte sløret for de forskellige incitamenter, men beskatningsområdet skal gentænkes,« siger han.

Ifølge Troels Lund Poulsen rykker de store virksomheder, men i laget under bliver potentialet ikke udnyttet godt nok. Han vil samtidig lægge op til, at de små og mellemstore virksomheder får lettere og hurtigere adgang til ny viden – via stærkere samarbejde med universiteter, læreanstalter og f.eks. GTS-institutterne.

»Vi skal have styrket de faglige miljøer i de små og mellemstore virksomheder. Men der er for mange besværligheder ved at få den viden ud,« lyder ministerens dom.

Viden og produktion hænger sammen

Kernen i ministerens tankegang er, at produktion og viden hænger sammen.

For år tilbage mente mange, at viden var altafgørende, mens produktion kunne flyttes til lavtlønslande. Men det har vist sig, at når produktion flytter ud, flytter viden med.

»Tidligere troede vi, at hvis vi blot kunne skabe viden nok, kunne vi slippe for produktion. Læren af den finansielle krise er, at viden og produktion hænger uløseligt sammen,« siger ministeren.

Den nye mulighed er, at automatisering og ny robotteknologi kan minimere produktionsomkostningerne, så det bliver konkurrencedygtigt at producere i Danmark. Men det kræver, at virksomhederne kan omstille sig til en mere effektiv produktion, hvor de udnytter digitaliseringen.

På det punkt skaber det nye muligheder, at prisen på f.eks. robotter falder.

»Tilbagebetalingstiden på automatisering og intelligente løsninger falder, og det vil gøre det lettere for virksomhederne at komme i gang,« siger Troels Lund Poulsen.

Flere investeringer

Et andet centralt mål handler om at styrke investeringslysten i Danmark .

»Hvis vi tager til Sverige, har de formået at få en lang række børsintroduktioner af små og mellemstore virksomheder. Hvorfor har de det, når vi ikke kan i Danmark?« spørger ministeren og svarer:

»Vi bliver nødt til at styrke investeringslysten. Vi må skabe incitamenter, så iværksættere ikke kommer i en situation, hvor de sælger for tidligt og tager gevinsten for hurtigt – og det siger jeg ud fra et rent samfundssyn. Vi vil gerne beholde disse virksomheder i længere tid og øge chancen for, at viden og vækst ikke forsvinder fra Danmark.«

18BUSDavos-side-6-163948.jpg

Ministeren har fokus på incitamentsstrukturer, der øger den risikovillige kapital. Men helt overordnet er han optaget af, at staten i højere grad skal levere service til virksomhederne. Han peger på, at lovgivningen skal tænkes på tværs, så der er sammenhæng mellem udspil fra de forskellige ministerier, ligesom det skal sikres, at udspil ikke skader eller hæmmer erhvervslivet.

Et velstandsprojekt

Selv om der er tale om en vækstplan, kalder ministeren planen for et »velstandsprojekt«.

»Hvis vi ønsker høj velstand og en stærk, veludbygget velfærdssektor, kræver det skatteindtægter, og de kommer nu engang fra det private erhvervsliv og dets konkurrencedygtige virksomheder. Vækst er forudsætningen for, at vi kan have høj velstand og et veludbygget velfærdssamfund i fremtiden.«

15BUSDavos-181927.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere