Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Ny revisorlov bør rettes til

Regeringens oplæg til en ny revisorlov strammer for hårdt over for de små og mellemstore virksomheder. Det er Håndværksrådet

og Dansk Industri, der får støtte i deres kritik af lovforslaget fra både eksperter og revisorer.



Som beskrevet

i gårsdagens udgave af ErhvervsBladet betyder lovforslaget i praksis, at de små og mellemstore virksomheder fremover skal

til at arbejde med to revisorer og ikke kun en, som det er tilfældet i dag.



- Det er en helt uholdbar situation, og det

vil blive meget omkostningstungt for SMV-virksomhederne, hvis den samme revisor ikke må både opstille og revidere regnskabet.

Regeringen går meget langt med lovforslaget, og det virker som om, at den får fuld skrue på det her punkt, siger

lektor ved Handelshøjskolen i Århus, Lars Kiertzner.



Han understreger, at han generelt støtter lovforslaget.

Men i lighed med DI og Håndværksrådet er han kritisk over for den bemærkning i lovforslaget, hvor det hedder,

at "et tilfælde, hvor revisor udarbejder regnskabet for kunden og derefter selv reviderer det, vil dog kun kunne accepteres

i helt særlige, uforudsete og enkeltstående tilfælde".

Betænkeligt

Bestemmelsen gælder

for alle virksomheder på selskabsform, men både Håndværksrådet og Dansk Industri, DI, påpeger,

at i langt de fleste SMV-virksomheder er det den samme revisor, som opstiller årsregnskabet og derefter reviderer det.



Som

lovforslaget ser ud nu, vil det blive ulovligt i fremtiden.



- Det er en besnærende tanke, men regeringen går meget

langt i bemærkningerne til forslaget. Og jo længere man går ned i bemærkningerne, desto strammere bliver bestemmelserne.

Det er meget betænkeligt, siger Lars Kiertzner



Han gør opmærksom på, at den generelle paragraf i lovforslaget

om revisors uafhængighed kun gælder for børsnoterede selskaber og andre virksomhederne af offentlighedens interesse.



-

Lovforslaget er tydeligvis blevet påvirket af regnskabsskandalerne i USA. Det kan være udmærket, men man skal tænke

på, at der i USA kun er lovpligtig revision på de børsnoterede selskaber og ingen andre, siger Lars Kiertzner,

der ikke vil spå om, hvad der sker, hvis regeringen holder fast i lovforslaget, som det ser ud nu.

Ledelsen værdisætter

Partner

og bestyrelsesformand i Ernst & Young, Peter Hertz, er meget enig.



Han fremhæver, at det er uhyre sjældent,

at SMV-virksomhederne selv har ressourcerne til at følge med i lovgivningen.



Derfor er de nødt til at få

en revisor til at hjælpe med opstillingen af regnskabet.



Men det behøver ikke at påvirke den enkelte revisors

uafhængighed ved den efterfølgende revision.



- Så længe det er ledelsen i virksomheden, som værdisætter

de enkelte aktiver, er der ingen problemer. Den værdisættelse kan sagtens ske, uden at det har nogen indflydelse på

udarbejdelsen af årsregnskabet, siger Peter Hertz.



Det er meningen at regeringens lovforslag skal fremsættes i slutningen

af januar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen