Berlingske Business
LIVE
12:12 Vestas i bunden af C20

Ny lov sætter strøm på bestyrelsesmøder

Små og mellemstore danske virksomheder vil i fremtiden få meget lettere ved at tiltrække professionelle bestyrelsesmedlemmer

fra udlandet. Det er en af konsekvenserne af et nyt lovforslag fra regeringen, som blandt andet vil tillade virksomheder at afholde

bestyrelsesmøder og generalforsamlinger elektronisk.



- Forslaget har bl.a. til formål at tilgodese et voksende behov

for at afholde elektroniske bestyrelsesmøder som følge af og for at fremme en øget internationalisering i aktieselskabers

bestyrelser, skriver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i en komentar til lovforslaget, som er sendt til høring og er en del af

regeringens samlede regelforenklings-pakke.



Chefkonsulent Christian Sestoft fra HTS - Handel, Transport og Serviceerhvervene,

glæder sig over de nye elektroniske muligheder:



- Elektroniske bestyrelsesmøder og generalforsamlinger er et væsentligt skridt

i den rigtige retning, og vil styrke bestyrelsesarbejdet i de mindre og mellemstore danske virksomheder.



Han vurderer, at mange

virksomheder har følt sig hæmmet af kravet om fysisk fremmøde til fortrinsvis bestyrelsesmøder, når

de skulle rekruttere medlemmer til bestyrelserne. Telefonmøder eller videokonferencer vil minimere antallet af rejsedage væsentligt

og dermed minimere bestyrelsesmedlemmernes besvær.

Mere eksport

De nye elektroniske muligheder ventes at få

størst effekt i eksportvirksomheder, der ønsker at hente ekspertise fra udlandet ind i bestyrelsen.



- Det vil i

første omgang især være muligheden for afholdelse af elektroniske bestyrelsesmøder vil blive brugt ude i

virksomheden - typisk i de tilfælde hvor der er udenlandske bestyrelsesmedlemmer. Men i takt med den teknologiske udbredelse

vil vi også se en vækst i antallet af generalforsamlinger, som benytter sig af muligheden for elektroniske møder,

siger chefkonsulenten fra HTS.

Lettere kommunikation

Udover de nye elektroniske mødemuligheder vil lovforslaget fra

regeringen lette kommunikationen mellem selskab og aktionærer. Eksempelvis skal kommunikationen i dag, ifølge lovgivningen,

foregå på papir.



Hvis forslaget bliver vedtaget kan virksomhed og aktionærer beslutte, at man fremover vil

anvende elektroniske dokumenter og elektronisk post i kommunikation.



Og de nødvendige underskrifter kan foretages med

digital signatur.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen