Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ny lov giver SMV'erne stort forsikringssmæk

I løbet af næste uge vil samtlige af landets forsikringskunder få et brev fra deres forsikringsselskab med nye

og højere priser på deres ansvarsforsikringer. Blandt erhvervskunderne vil de små og mellemstore virksomheder med

fokus på hjemmemarkedet opleve de største stigninger med en ekstraregning på op mod 2.000 kr. om året.


De

højere præmier vil slå igennem på alle typer ansvarsforsikringer og skyldes en ny lov, der træder i

kraft 1. juli i år. Den vil med et slag sende erstatningerne ved personskade voldsomt i vejret. Forsikringsselskaberne regner

med, at erstatningerne til ofre for ulykker i gennemsnit vil blive fordoblet.


- Hvis det går helt galt og en person efter

et uheld ikke længere kan beskæftige sig selv, vil vedkommende få den helt store erstatning. Det kan give helt op

til syv mio. kr., siger policechef i Tryg Forsikring, Gert Hallander.


Det vil give et voldsomt ryk i forsikringsselskaberne penge-tanke,

og det skal kunderne naturligt nok betale.


Derfor starter en af Danmarks historiens største brev-udsendelser i næste uge.

Op mod tre mio. kunder skal have besked om de nye præmier. Værst kommer det til at gå ud over ansvarsforsikringerne

på biler. På det felt vil præmierne stige med op til 50 pct. Mens virksomhederne kommer til at betale mellem 15

og 20 pct. mere for deres produkt- og erhvervsansvarsforsikringer.


De to typer forsikringer dækker henholdsvis personskader

som medarbejderne har forvoldt under deres arbejde og skader på andre mennesker, som virksomhedens produkt har givet anledning

til.



Prisen varierer

- Vi har regnet lidt på det, og for en mindre virksomhed med mellem fem og otte ansatte vil præmierne

på forsikringerne stige med et par tusinde kroner om året. Men der er forskel på, hvordan forsikringerne er strikket sammen

og derved også på prisen, siger kontorchef i Topdanmark, Peter Michael Nielsen.


Og både Tryg, Topdanmark og

Codan understreger, at virksomhederne ikke vil opleve samme stigninger på deres forsikringer.


Prisen vil variere fra branche

til branche og fra virksomhed til virksomhed.


- Det afhænger af, om en virksomhed laver flest skader på personer

eller på ting. De virksomheder, der har størst kundekontakt, har som regel også de fleste personskader, og vil

derfor opleve de største stigninger, siger Peter Michael Nielsen.



Slipper lettere

Af hensyn til konkurrenterne ønsker

han dog ikke at sætte navn på, hvilke brancher der fremover må betale mest for deres ansvarsforsikringer. Mens Tryg

mener, at præmiestigningerne vil blive størst hos de små og mellemstore virksomheder, som primært koncenterer

sig om hjemmemarkedet.


Derimod kan de meget eksportorienterede virksomheder slippe noget lettere.


- Hvis en stor virksomhed

med en omsætning på en mia. kr. eksporterer op mod 90 pct. af produktionen vil den ikke lave ret mange skader og derfor ikke

opleve særligt store stigninger, siger Gert Hallander.


Selskaberne understreger, at de ikke kommer til at tjene penge på præmieforhøjelserne.

Stigningerne skal alene dække de øgede omkostninger som følger i kølvandet på de større erstatninger.

Omvendt kan kunderne hellere ikke opsige deres forsikringer, fordi præmien er steget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen