Del : SMS
Berlingske Business

Ny kamp om at trykke mest på internetspeederen

mest på internetspeederen.jpg
Danmarks største kabel-TV-selskab, YouSee, åbner nu for internetforbindelser på 500 megabit i sekundet, og administrerende direktør René Brøchner er ved udgangen af 2017 klar til at levere det dobbelte. Arkivfoto: Nils Meilvang

Konkurrence. Det TDC-ejede YouSee åbner nu for fuldt drøn på internetforbindelsen via sit kabel-TV-net, så man uden problemer kan se TV og film over nettet. Men kabel-TV-giganten er ikke først ude.

Artiklen fortsætter under annoncen

Omkring 100.000 danske husstande fordelt over hele landet vil nu kunne trykke internetspeederen helt i bund og få hastigheder, der er op mod 30 gange hurtigere og dermed sikre sig rigelig kapacitet til at kunne se Netflix, TV og andre »tunge« ting på alle skærmene i hjemmet – samtidig.

Landets største TV-leverandør, YouSee, åbner nemlig nu for 500-megabitforbindelser over sit kabel-TV-net som den nye tophastighed. Små 500 kroner skal der lægges hver måned hos YouSee, hvis man har det behov.

19BUSipad.jpg

Administrerende direktør i YouSee, René Brøchner, erkender, at det næppe vil vælte ind med kunder til den nye topfart, men i takt med at flere og flere ser film og TV over internetforbindelsen, vælger flere samtidig en hurtigere internetforbindelse.

»I gennemsnit har alle YouSee-kunder en forbindelse på 89 megabit i sekundet, men i 4. kvartal var over halvdelen af de forbindelser, som vi solgte til nye kunder, på 100 megabit og derover, så folk begynder aktivt at efterspørge de højere hastigheder, hvilket er kommet lidt bag på os. Vores ambition er, at vi skal op på 150 megabit i gennemsnit, altså en tredobling, frem til 2018,« siger han til Berlingske.

pix-Mobildækning

YouSee overhalet indenom

YouSees nærmeste konkurrent, det SE-/Sydenergi-ejede Stofa, sælger forbindelser på op til 300 megabit i sekundet, mens Waoo, som ejes af en række andre energiselskaber, siden maj 2014 har tilbudt – og garanteret – 500-megabitforbindelser hos alle deltagende energiselskaber, lige nu til kampagnepris på 199 kroner om måneden, normalt koster den 1.000 kroner månedligt. Waoo kan heller ikke melde om stor tilstrømning til topfarten, men der kommer hele tiden flere til.

pix-TDC-hovedsæde

I 2. halvår af 2015 voksede YouSee-­kundernes dataforbrug med 50-60 procent. Det skyldes især, at mange ser live-TV over internetforbindelsen, fordi TV-abonnementet giver mulighed for det, så man er uafhængig af TV-skærmen, men også at de, der har en TV-boks, kan sætte live-TV på pause på TV-skærmen. Når man så tænder igen, er TV-signalet tidsforskudt, og så ser man faktisk TV som net-TV, bare på sin almindelige TV-skærm.

YouSee »sluger« til sommer, 1. juli, alle TDCs privatkunder og samler dem under én hat som led i TDCs nye treårsplan frem til 2018, der skal rette op på den kundeflugt, som telegiganten har oplevet gennem de seneste halvandet år. YouSee selv har på et år mistet 53.000 TV-kunder, hvoraf mange har valgt helt at droppe TV-pakkerne og købe løse abonnementer på netfilm- og net-TV-tjenester. Med sammenlægningen bliver YouSee derefter den eneste afdeling i TDC, som sælger fastnettelefoni, mobiltelefoni, TV og internetforbindelser til privatkunder. TDC-koncernen vil poste store penge i at opgradere kabel-TV-nettet, som YouSee i dag har 1,1 millioner TV-kunder på, så hver anden husstand i Danmark inden udgangen af 2017 vil kunne købe en superhurtig internetforbindelse på op til en gigabit i sekundet. Den skal, håber TDC-koncernen, blive en underholdningskanal, som YouSee gerne vil levere de fleste af de vigtigste varer på.

100.000 kunder kan få mere hos YouSee

TDCs nye strategi er at satse på kabel-TV-nettet, som kan levere mere og i højere fart end det landsdækkende fastnet. Derfor vil YouSee også snarest – og inden sammenlægningen 1. juli – begynde at tage fat i de omkring 100.000 TV- og bredbåndskunder hos TDC, som i dag bor i områder, hvor de faktisk kunne få bedre forbindelser ved at bruge YouSees kabel-TV-net frem for TDCs fastnetledninger.

tjekditnet

»Flere end 100.000 kunder kan flyttes over, og der vil ikke gå ret lang tid, før vi tager kontakt til dem. Vi har ingen planer om at tvinge nogen til noget, men vi vil orientere kunderne om de muligheder, der er, på adresser, hvor de faktisk kan få mere og bedre forbindelser end nu. Hvis kunderne ønsker at fortsætte som hidtil, så gør de bare det, men vi håber og tror dog, at rigtigt mange vil vælge det bedre tilbud,« siger René Brøchner.

Ud over højere hastigheder på kabel-TV-nettet vil TDC-koncernen udnytte de hurtige, lysoptiske fiberkabler mere end i dag i det nordsjællandske område, hvor TDC i november 2009 købte DONG Energys fibernet for 425 millioner kroner, og i det jyske trekantsområde, hvor TDC har indgået aftale med energiselskabet Trefor om at stå for fibernet og levere indhold. Endelig vil YouSee, som også vil overtale TDCs private mobilkunder, udnytte TDCs 4G-mobilnet til at kunne levere internetforbindelser, hvor der ikke er kabeldækning.

»Uanset hvor i Danmark man bor, skal man have den bedst mulige oplevelse, uanset hvilken teknologi der er til rådighed,« understreger René Brøchner.

Sammenlægningen af mærkerne TDC og YouSee under YouSee fra 1. juli vil ikke betyde, at TDC-koncernen skal have færre teknikere i marken, altså ude hos folk.

»Nej, vi får ikke færre folk. Vi forventer ingen ændringer,« siger YouSee-direktøren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere