Del : SMS
Berlingske Business

Ny japansk aftale er et godt signal for Vestas

Vestas: Rutinetjek fældede økonomidirektør Banker støtter re
Arkivfoto Foto:

Japanske Mitsubishi har indgået partnerskab med Hitachi inden for energi og miljøløsninger, og det lover godt for Vestas’ forhandlinger med japanerne om et stort samarbejde om havvindmøller.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vestas har i denne uge skruet op for optimismen omkring en vigtig partnerskabsaftale med japanske Mitsubishi, og torsdag kom der også et godt signal fra japanerne omkring fremtidige samarbejder.

Mitsubishi sammenlægger sine aktiviteter inden for blandt andet termisk energi og gasturbiner med ligeledes japanske Hitachi i en satsning på at skabe miljørigtige energiløsninger. Og området er sammen med havvindmøller noget, som Mitsubishi er villig til at investere store summer i.

»Mitsubishi har klart meldt ud, at man ser offshore-vind, termisk energi og gasturbiner som vækstområder, og nu har man så lavet en aftale med Hitachi om termisk energi og gasturbiner. Det styrker troen på, at der kunne være noget på vej inden for vindområdet. Aftalen viser også, at Mitsubishi er villig til at gå ind i joint ventures om teknologiudvikling, hvilket også er klart positivt i forhold til mulighederne for en indgå en aftale med Vestas på vindområdet,« siger Patrik Setterberg, aktieanalytiker i Nordea.

Teknologi for milliarder

Der har været spekuleret meget i, hvor omfattende et samarbejde mellem Vestas og Mitsubishi kan blive, efter at Berlingske Business tilbage i august kunne afsløre de tophemmelige forhandlinger.

Både Vestas og Mitsubishi er i gang med at udvikle gigantiske havvindmøller, som skal revolutionere vindmølleindustrien, men udviklingsarbejdet koster flere milliarder kroner, og derfor vil en kapitalstærk partner som Mitsubishi afhjælpe drænet på Vestas’ anstrengte finanser gevaldigt. Og set med Mitsubishis briller har japanerne stor interesse i et teknologisk samarbejde med Vestas, der er verdensledende inden for vindteknologi.

»Jeg tror bestemt, at der er en god mulighed for, at der kommer en aftale mellem Vestas og Mitsubishi, men det er selvfølgelig komplicerede forhandlinger, så det kan godt komme til at tage noget tid endnu,« siger Patrik Setterberg.

Vestas’ finansdirektør, Dag Andresen, bekræftede da også tidligere på ugen over for Berlingske Business, at der er positiv dialog med Mitsubishi om et samarbejde om fremtidens gigantiske havvindmøller.

Hitachi har skygget for Vestas

Som Berlingske Business har berettet i løbet af efteråret, er forhandlingerne med Mitsubishi imidlertid skredet langsommere fremad, end Vestas havde håbet.

Med annonceringen af det omfattende joint venture med Hitachi, som har vakt stor opsigt i Japan, giver det dog god mening, at Mitsubishi har haft aftalen med Hitachi som førsteprioritet, da det trods alt er et noget større samarbejde.

Med den aftale lukket kan der måske komme ekstra fart på processen med Vestas, selv om parterne hidtil har haft svært ved at blive enige om, hvor meget Vestas’ teknologier er værd, og i hvilket omfang Vestas skal åbne for den teknologiske skattekiste.

Vestas’ aftale med bankerne tidligere på ugen betyder også, at Mitsubishis eventuelle bekymringer om Vestas’ finansielle situation må være blevet mindre, hvilket ligeledes kan hjælpe en aftale på vej.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere