Del : SMS
Berlingske Business

Nu bliver det billigere at købe bil

Skoda Octavia
Skoda Octavia Foto:

Står du over for at skulle købe ny bil. Så er der godt nyt. Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har nemlig torsdag aftalt at sætte den høje danske registreringsafgift ned.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fra i morgen fredag er der tusindvis af kroner at spare, hvis du skal købe ny bil. Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har som led i Finanslovsaftalen for næste år aftalt, at den esktremt høje danske registreringsafgift skal sættes ned fra 180 pct. til 150 pct. med virkning 20. november.

Finanslovsforhandlinger

Den danske registreringsafgift på biler er blandt verdens højeste og beregnes på baggrund af bilens værdi.

Med afgiftsnedsættelsen bliver det i højere grad muligt at købe mere familievenlige og trafiksikre biler. For en mellemstor familiebil vil satsreduktionen indebære, at der skal betales ca. 10-20.000 kr. mindre i registreringsafgift, står der i aftalen om finansloven.

Mere konkret betyder det, at eksempelvis en Skoda Octavia 1,4 TSI falder 15.123 kr. i pris fra 308.000 kr. til 292.877 kr.

brugtbiler

Biler med en udsalgspris på under 170.000 kr. vil ikke blive påvirket af den lavere afgift, da der i forvejen ikke er den høje 180 pct. afgift på disse biler.

En nedsættelse af registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. skønnes at have positive effekter på arbejdsudbuddet, svarende til i størrelsesordenen 700 fuldtidspersoner, og en reduktion af registreringsafgiftssatsen fra 180 pct. til 150 pct. for personbiler og motorcykler skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 350 mio. kr. i 2016 faldende til ca. 260 mio. kr. i 2019.

Efter tilbageløb og adfærd skønnes det varige mindreprovenu til ca. 200 mio. kr., står der i forslaget, som der altså er flertal for.

De danske bilisters interesseorganisation, FDM, hilser aftalen velkommen, og ser den som det første vigtige skridt i retning mod at nedbringe bilafgifterne til et niveau, så de kun dækker de negative samfundsomkostninger ved bilismen og »ikke som i dag, hvor der reelt er tale om en brandbeskatning af bilejerne«.

»Det er glædeligt og tiltrængt, at der nu er politisk flertal for at gøre noget ved den høje danske registreringsafgift. At det sker ved at sænke den høje sats, er også fornuftigt. Dels er det de større og dyrere biler, der er mest overbeskattet, dels er det i de biler, at den nye miljø- og sikkerhedsteknologi kommer først på markedet. Dertil kommer, at det rent samfundsøkonomisk også er her, en sænkning giver mest mening,« siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

pix-tesla1


Selvom dagens aftale er et stort første skridt i den rigtige retning, mener FDM, at den ikke er endemålet for en bilafgiftsreform, men blot begyndelsen.

»Så længe vi har en værdibeskatning, vil det stadig betyde, at private ikke bare betaler markant mere i afgift for den samme bil end flådeejere som eksempelvis leasingselskaber. Beskatningen gør også miljø- og sikkerhedsteknologi uforholdsvis dyr,« siger Thomas Møller Thomsen.

Derfor vil FDM arbejde videre for ikke bare lavere afgifter, men også en omlægning til teknik i stedet for værdi og gerne i form af en løbende, årlig afgift.

bil

Også Danske Bilimportører hilser lempelselsen af registreringsafgiften varmt velkommen.

»Det er første gang man har lettet på registreringsafgiften siden den blev indført i 1924. Så det er vi naturligvis meget glade for, og vi kvitterer for det politiske mod, det har krævet at få gjort noget ved den tårnhøje afgift,« siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

De Danske Bilimportører vurderer at de nye lavere afgifter vil betyde en øget interesse for nye større biler og dermed en fornyelse af den bestående vognpark, hvilket er til gavn for trafiksikkerheden og miljøet, både for den enkelte og for samfundet.

Mens afgifterne bliver lettet for almindelige biler har regeringen aftalt med Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne, at afgiftsfritagelsen for elbiler, der ellers ville løbe ud til årsskiftet, gradvist skal udfases frem mod 2020.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere