Del : SMS
Berlingske Business

Novozymes tror på højere vækst end presset majsmarked

Novozymes: Blandet ud af tredje kvartal
Arkivfoto Foto:

Et nyt enzym, der får mere sukker ud af majsen, skal være med til at sikre, at Novozymes kan få højere vækst end det pressede marked for bioethanol.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det pressede marked for bioethanol er det svage led i Novozymes’ forretning. Bioenergidelen af enzymvirksomheden var med til at tvinge forventningerne til salget ned fra syv til ni pct. til seks pct. for 2012 efter regnskabet for tredje kvartal, der blev offentliggjort tidligere i dag. Selv om man nu kommer længere og længere væk fra det langsigtede mål om ti pct., så mener Novozymes’ økonomidirektør, Benny D. Loft, ikke nødvendigvis, at forventningerne har været for høje. »Det er svært at svare på, men vi synes stadigvæk, at der er mange faktorer, der gør, at der er muligheder for at vækste med ti procent. Når vi alligevel er så langt fra, så er det blandt andet, fordi majsbaseret ethanol i USA er presset. Vi var på 11 pct. for to år siden og syv pct. sidste år, så vi er ikke langt fra,« siger Benny D. Loft. »Der er ingen tvivl om, at en integreret del af vores vækst er udviklingen i det underliggende marked, men historisk set er vi måske vokset otte pct., mens markedernes BNP er vokset tre-fire pct. Det er klart, at det blive sværere, hvis den generelle udvikling bliver ved at gå nedad,« siger han. Det stiller store krav til Novozymes om at forbedre sine enzymer. Benny D. Loft peger derfor på et nyt produkt, der bliver lanceret i det kommende kvartal. Det vil kunne klemme mere sukker ud af den dyre majs hos de pressede producenter af første generations bioethanol. »Det skulle meget gerne være med til at sikre vores position på trods af et faldende marked,« siger Benny D. Loft. På trods af det faldende salg, som Novozymes oplever samlet set, så er virksomheden alligevel lykkedes med at forbedre sin indtjening. Det er dog ikke et mål i sig selv, siger Benny D. Loft. »Det er selvfølgelig noget, vi har arbejdet med i en årrække, hvor vi blandt andet på vores logistik og en lang række områder har arbejdet på at blive mere effektive. Lige nu er vores indtjening derfor relativ flot, men det er ikke, fordi vi sidder i direktionen og diskuterer, om vi skal have en højere margin. Det har stadig langt større fokus, hvad vi skal investere i,« siger Benny D. Loft.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere