Del : SMS

Norsk SAS-frasalg kan ske hurtigt

Widerøe
Arkivfoto

SAS kan have frasolgt det norske datterselskab Widerøe inden for få uger. Norsk køber er langt i processen med at forberede bud.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det norske indenrigsselskab Widerøe, der i dag er 100 procent ejet af SAS, har med spareplanen fået et »til salg«-skilt hæftet på selskabets haleror. Mindst én milliard kroner erfarer Berlingske Business, at SAS regner med at opnå et salg af Widerøe. En salgspris der afspejler den store værdi, Widerøe i dag har for SAS. Som tidligere beskrevet i Berlingske Business er Widerøe i dag en skjult perle i SAS-koncernen med stabilt høj indtjening på de norske indenrigsruter. En køber er da også allerede på banen, hvilket Berlingske Business skrev om første gang for to uger siden. Det er de 1.400 ansatte i Widerøe, der sammen med en ekstern inves­tor vil købe selskabet og sikre det på norske hænder. Og kredsen af investorer er langt med planerne. »Vi er endnu ikke begyndt på vores »due dilligence« af selskabet, men vi er langt i processen og forventer at kunne have gennemgået papirerne inden for få uger. Vi har en stærk fornemmelse af, hvad selskabet er værd, og vi har allerede været i dialog med SAS om et muligt bud,« siger tovholderen på projektet Ola Giæver, som også er pilot i Widerøe.

Samarbejde med SAS

Ola Giæver understreger, at en afgørende betingelse for de ansattes bud på Widerøe er, at man fortsætter et tæt samarbejde med SAS. »Hele forretningsmodellen i Widerøe hviler på, at man er en stærk og konkurrencedygtig leverandør til SAS. Widerøe skal levere passagerer til SAS’ ruter ud af Oslo, og det skal man gøre til et effektivt omkostnings­niveau. Vi ønsker at overtage samtlige ansatte i Widerøe, og vi vil tildele alle ansatte medarbejderaktier, så vi sikrer, at selskabet bliver så effektivt som muligt,« siger Ola Giæver. Hos SAS bekræfter man, at man har været i dialog med mulige købere af Widerøe, men om der er andre købere på banen end de norske medarbejdere, ønsker man ikke at kommentere. »Widerøe er et interessant selskab, og vi ved fra samtaler på markedet, at der er interesserede købere. Det er dog endnu for tidligt at sige, hvem der kan byde og til hvilken pris,« siger Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS. Flere kilder har over for Berlingske Business vurderet, at en salgspris på Widerøe vil ende på mindst én milliard kroner. »Jeg skal ikke benægte, at det gør ondt at skulle sælge Widerøe. Men vi må også erkende, at SAS er i en situation, hvor vi behøver likviditet. Og her udgør Widerøe et væsentligt bidrag.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere