Del : SMS
Berlingske Business

Når »klamme kanyler« bliver til bestikkelse

Ole Hall
Overskrift
Bylinefoto, byline foto Ole Hall Foto:
 

Artiklen fortsætter under annoncen

Der findes en korruptionsfinte ved grænseovergange i visse lande:

Hvis en chauffør skal slippes ind over grænsen med et fyldt vognlæs, skal han have en ny vaccine mod gul feber skudt ind i kroppen, fortæller grænsevagten, efter at pas og papirer er blevet gransket nøje.

Vaccinen skal chaufføren have i baglokalet. En gammel, ulækker kanyle bliver trukket frem, og så får chaufføren valget: Vil han tage imod det lille prik fra kanylen? Vil han betale 100 dollar i »gebyr« for at slippe igennem uden vaccine? Eller vil han forsøge at vende om og prøve en anden grænseovergang?

Vaccinen betegnes som »en klassiker« i korrupte samfund. Det vil sige en korruptionsfinte, som bliver gentaget gang på gang, fordi den har vist sig at være ganske effektiv. Og sådan finder korrupte toldere, havneagenter, grænsevagter og regeringsansatte kreative metoder til at lokke smørelse og bestikkelse ud af de mange virksomheder, der er dybt afhængige af godkendelser, stempler og grænsebomme, der åbner sig i en vis fart.

GRUnd

»Den klamme kanyle« er bare en af de korruptionsfinter, som avisen er blevet præsenteret for de seneste dage i baggrundssamtaler med kilder, der alle er stødt på korruption uden for Danmarks grænser. For personer, der er vant til at gøre forretninger i udviklingsøkonomier og visse andre lande, er det ingen hemmelighed, at der findes et væld af mere eller mindre raffinerede korruptionsfinter, som sætter den lødige ansatte i ubehagelige di- eller trilemmaer.

Korruption har eksisteret i hundredvis af år, og den bliver ved med at være her, fordi mange vælger løsningen, og fordi danske og andre vestlige virksomheder fortæller deres ansatte, at de har lov til at betale smørelse og bestikkelse, når de føler sig truet på egen sikkerhed. Forleden fortalte en Mærsk-chef i Berlingske, at selskabets medarbejdere naturligvis må betale bestikkelse, hvis de føler sig truet til det, og over for avisen fortæller både Danfoss, Grundfos og FLSchmidt nu, at de har samme holdning. Personlig sikkerhed går forud for alt andet.

Mærsk fastholder forventninger trods stærk bundlinje

Spørgsmålet er blot, hvornår en trussel er konkret og præcis nok? Hvornår er en medarbejders personlige sikkerhed reelt truet? Og hvornår er det »blot« den gode forretningsmulighed, som er truet? Skal man trues af en klam kanyle – eller skal man trues af et håndvåben, før det er okay at betale penge?

Dette debatterer man nu på livet løs i de danske virksomheder, som gør et stadigt større stykke arbejde for at skære ned på den korruption, som de mere eller mindre åbent har været en del af i årevis. Det bliver noget af en omgang at få alle tænkelige korruptionsscenarier beskrevet, diskuteret og vurderet. Men ikke desto mindre er det den opgave, som nu er i gang i de danske virksomheder. Det er bestemt til at forstå, at man har et stort hyr i virksomhederne med at bekæmpe den korruption, der virker som et rodfæstet og særdeles veltilrettelagt element i meget store dele af den globale forretningsverden.

til BBM f Nils Smedegaard Andersen

Mærsk præciserer, at selskabet ikke har udtalt sig om "bestikkelse". Derimod har selskabet udtalt sig om "facilitating payment". Facilitating payment er ifølge Mærsk "små betalinger såsom kontanter, cigaretter ellers sodavand" - typisk for under 150 dollar, fremgår det af personalebladet Maersk Post. Læs interviewet her.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere