Del : SMS
Berlingske Business

Mysteriet Johannes Petersen

15MASjohannesportræt.jpg
Tidligere administrerende direktør i Nordisk Fjer, Johannes Petersen. Arkivfoto.

Artiklen fortsætter under annoncen

Johannes Petersen voksede op under beskedne kår og var ifølge beretninger fra dengang præget af mindreværdskomplekser fra barnsben. Over for andre pyntede han på sandheden om sin familiebaggrund, og i Kraks Blå Bog fik han fremstillet sig som bedre uddannet, end han reelt var.

15MASjohannesseng.jpg

Johannes Petersen var ingen stor forretningsmand, men gennem et blændværk af løgne og bedrag og ved at omgive sig med de rette folk lykkedes det ham at iscenesætte sig selv som en succes i dansk erhvervsliv. Johannes Petersen var intimiderende og manipulerende, når han følte sig truet. Men de fleste oplevede ham som charmerende, beleven og lynende intelligent.

I Nordisk Fjer havde han uindskrænket magt. Han ledede virksomheden efter del og hersk-princippet. Hans nærmeste betroede var Inga Lydia Rasmussen, som havde titel af vicedirektør. Hun blev indviet i alt og var Johannes Petersens forlængede arm. Hun var også en slags intern efterretningstjeneste i Nordisk Fjer, og de var begge frygtede i organisationen.

15MASkorsoe.jpg

Johannes Petersen var gift med Nina Fisker Petersen, men sideløbende havde han også et forhold til Inga Lydia Rasmussen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere