Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Multimediedesignere hjælpes ikke af Tørnæs

IT-industrien i Danmark foreslår, at der skal laves en overbygning på multimediedesigneruddannelsen for, at de studerende

ikke skal ende som arbejdsløse. Men det er undervisningsministeren ikke indstillet på.


Branchedirektør for

ITEK Tom Togsverd havde ret i - selvom han endnu ikke har mødt den nye undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) -

at ministeriets holdning er: Lad os nu se, hvordan det går, når de studerende kommer ud til sommer.


- Jeg er mest

indstillet på at slå koldt vandt i blodet. Multimediedesignerne er ikke uddannet endnu. Og før vi ved, hvilke jobmuligheder

de får, så ønsker jeg ikke at ændre i uddannelsen, siger Ulla Tørnæs.


Men hun er indstillet

på at lytte til brancheorganisationen, når hun om et par uger skal mødes med ITEK, IT-brancheforeningen under Dansk

Industri. Tom Togsverd havde ellers håbet på, at ministeriet ville undgå, at de 800 unge, der kommer ud til august,

ender i en blindgyde. Han mener, at hvis de unge får mere teknik og programmering oven i det kreative, de lærer, så forøges

deres jobmuligheder markant.

Ud i alle brancher

Tom Togsverd mener, at en overbygning skal laves på tekniske skoler og på ingeniørskoler.

I dag uddanner tre tekniske skoler og 12-14 handelsskoler multimediedesignerne.


Men undervisningsminister Ulla Tørnæs

hjælpes godt på vej af inspektør for Erhvervsakademiet i København, Louise Harder. For hun deler slet ikke

Tom Togsverds billede af multimediedesignernes manglende muligheder.


- Virksomhederne står på nakken af os for at

få fingre i multimediedesignerne. Det er vigtigt at slå fast, at vi ikke uddanner multimediedesignerne til IT-branchen,

men til alle slags virksomheder, siger Louise Harder.


Multimediedesignerne skal ud i alle mulige brancher i de små og mellemstore

virksomheder, som har brug for IT-kommunikation.


- Alle virksomheder har brug for digitale kommunikationsstrategier eller at

få dem styrket. Det kan være intern digital kommunikation. Der findes jo steder, hvor medarbejderne ikke engang har emails,

og de har ikke råd til at ansætte en konsulent fra Coopers & Lybrand, men de har råd til en multimediedesigner,

der kan åbne virksomhedernes øjne for den digitale kommunikations potentiale, fastslår Louise Harder.






Misforstået

kritik

At uddannelsen ikke henvender sig til én branche illustreres ved, at studerende på Erhvervsakademiet i København

samarbejder med blandt andre Skodsborg Badesanatorium, Orange, Carl Bro, møbelproducenten Mobili, Arkitekturcentret Gammel

Dok, Club Lorry, Northlander, Parken/FC, København, Branhult, Frøkjær, Rockwool og Frederiksborg Amt.


- Når

IT-branchen kritiserer vores uddannelse uden reelt at kende os, er det ukonstruktivt og en uforståelig måde at føre

uddannelsespolitik på. Jeg forstår, at IT-branchens problem er, at det går trægt med at tiltrække unge

mennesker til lange, teknisk baserede uddannelser, siger Louise Harder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen