Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Mine natursten får lov at ligge på Kinas kaj

Mine natursten får lov at ligge på Kinas kaj - 1

Stilstand. Importør Jørgen Thyssen hos Euro-sten i Horsens leverer granitsten til byggebranchen. Han køber dem i Kina, men der er problemer både med pris og levering.

- Det er unødvendigt at planlægge, hvis man skal købe granitsten i Kina. For det er alligevel umuligt. Det er hverken til at få oplyst priser eller leveringstid fra de store rederier. De ændrer hele tiden på reglerne, fortæller importør af granitsten Jørgen Thyssen, Euro-sten as.

- Det er ikke nemt for mig at prissætte et projekt, og kunderne kan slet ikke forstå, hvorfor jeg ikke kan levere til tiden, siger han.

Han har oplevet, at der er gennemført prisstigninger uden varsel fra rederiernes side, også efter at han har indgået fragtaftale.

- Lige nu sylter de tunge varer, fortæller Jørgen Thyssen.

Han synes, det er voldsomt irriterende og mener, at det hænger sammen med den store efterspørgsel på fragt og dét samarbejde, som rede-rierne har sammen.

Ekstra tillæg

Han har oplevet, at rederierne både opkræver ekstra tillæg oveni fragten, når det gælder sten, og samtidig nedprioriterer containere med sten, når der skal lastes i Kina.

- Det har foreløbigt resulteret i, at det tunge gods er blevet stående på containerterminalerne i Asien og Østen i flere måneder. Vi og vores branchekolleger i Danmark og resten af EU har tusinde ton granit stående på tredje måned, uden vished for hvornår varerne bliver afskibet, siger Jørgen Thyssen.

Reglerne, for hvor meget et skib må medtage i lasten, har stor betydning, for den måde containeroperatørerne prioriterer godstransporten, mener Jørgen Thyssen.

- En enkelt kvadratmeter sten vejer 280 kilo, så ofte kan man kun fylde en tredjedel af skibets rumfang, når der skal fragtes granit, fortæller han.

Hos Rederiforeningen kan underdirektør Jan Fritz Hansen slet ikke genkende det billede, der gives af situationen.

Han henviser til, at der kan indgås individuelle aftaler med rederierne i dag og her gælder markedets betingelser.

- Samtidig er mange af de fælles aftaler ophævet, og der er derfor ingen faste priser, tilføjer han

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen