Del : SMS
Berlingske Business

Mindre virksomheder frygter længere betalingsfrist

Behnke
ARKIV- Foto:

De små og mellemstore virksomheder risikerer længere kredittider og pres på likviditeten, hvis lovforslag vedtages, frygter organisationer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Målet var at give Europas små og mellemstore virksomheder en håndsrækning, da EU i 2008 tog fat på at fremme rettidige betalinger. Men det kan ende med at blive en knytnæve i mellemgulvet i stedet for.

Et EU-direktiv, som blev vedtaget sidste år, skal nemlig nu indføres i dansk lovgivning. I dag er der betænkning i Retsudvalget, hvor dets medlemmer skal drøfte lovforslaget inden andenbehandlingen i næste uge.Lovforslaget lægger op til at videreføre EU-direktivet med en maksimal betalingsfrist på 60 dage, og det får en kold modtagelse af en række organisationer, der primært repræsenterer små og mellemstore virksomheder.»Det her kan ende med at få en fuldstændig modsat effekt af, hvad man ønskede. Implementerer man direktivet, som det er, frygter vi, at de 60 dage bliver normen og ikke de 30 dage, som er det typiske i dag«, forklarer Jeppe Rosenmejer, der er chefkonsulent i Håndværksrådet.I dag findes der ikke regler på området, men der har dog været en norm i Danmark med frister på løbende en måned plus 30 dage. Den norm er blevet udfordret under krisen, hvor flere store virksomheder har dikteret betalingsfrister op til tre måneder for at sikre likviditet.

To meget ulige parter

Sammen med DTL og Danske Speditører har Håndværksrådet dannet fælles front og givet deres holdning til kende i høringerne. De opfatter lange betalingsfrister som gift for underskoven af danske virksomheder i en tid, hvor banker strammer kreditpolitikken. De tre organisationer peger på, at lovgivningen muligvis løser dele af problemet i form af de få meget store selskaber, der har valgt at benytte lange kredittider, men at den får en negativ effekt på resten af dansk erhvervsliv.

»Lige pludselig får man sat en standard på 60 dage, og som det danske lovforslag er skruet sammen, mener vi ikke, at der dermed findes en øvre grænse for kredittens længde,« siger Thomas Suenson, der er chefkonsulent ved Danske Speditører.Han henviser til, at loven giver mulighed for, at parterne stadig frit kan aftale betalingsfristernes længde.»Udfordringen er, at parterne ikke er lige stærke. En leverandør til en meget stor kunde står ikke stærkt, og vi har set, at de større virksomheder kan kræve betydeligt længere frister. Desuden er det betænkeligt, at erhvervsfinansiering flytter fra det velordnede pengeinstitutområde til det helt uregulerede område for private kreditter,« siger han.Kritikken af lovforslaget får støtte hos flere af Retsudvalgets medlemmer. Pia Adelsteen (DF) har sammen med Tom Behnke (K) stillet et ændringsforslag, så betalingsfristen bliver reduceret til 30 dage.»Der er store virksomheder, der meget diktatorisk siger til deres leverandører, at »hvis I vil være leverandører hos os, er betalingsfristen 90 dage«. Vi kan ikke være tjent med, at det er kunderne, som bestemmer, hvornår de har lyst til at betale. Formålet var at hjælpe små og mellemstore virksomheder, så de hurtigere kunne få deres penge. Derfor skal lovgivningen ikke forringe deres vilkår,« siger Pia Adelsteen. B

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere