Berlingske Business
LIVE
15:42 Wall Street åbner i lille minus

Midtvejsvalget

I USA vælges præsident hvert fjerde år. Og valgene midt i præsidentperioden, som drejer sig om en tredjedel

af pladserne i Senatet og alle mandaterne i Repræsentanternes Hus (de vælges hvert andet år), kaldes midtvejsvalg.

Den slags taber siddende præsidenter ofte.



Vælgerne benytter lejligheden til at give statschefen en "huskekage"

på grund af arbejdsløsheden, økonomisk afmatning eller forkludret udenrigspolitik.

Midtvejsvalg i Danmark

I

Danmark skal vi også have et midtvejsvalg. Det er til juni, når de 14 medlemmer af Europaparlamentet skal vælges.



Stemmeprocenten

er knap 50 procent. Og den nemmeste måde at tilkendegive sin protest på er at blive på sofaen. Den tilbøjelighed

har ramt Socialdemokraterne ved de seneste mange EP-valg, fordi deres vælgere var utilfredse med partiets Europapolitik og måske

også med partiet i det hele taget.



Socialdemokraterne kunne i sindsro vende sig om på den anden side i stedet for

at opsøge stemmeurnerne.



De vidste, at der på et tidspunkt kom et folketingsvalg, hvor de kunne bakke deres parti

(og en evt. S-ledet regering) op, selv om de alligevel har haft lejlighed til at udtrykke deres protest.



Nu er det usikkert at

gisne om resultatet, men det er givet, at Venstre vil komme under pres.



Dels har partiet flest danske mandater i det nuværende

EU-parlament. Dels har partiet regeringsmagten og er aktuelt udsat for et dyk i meningsmålingerne, der p.t. gør socialdemokraterne

til landets største parti (igen!). Amerikanerne var i efteråret 2002 til midtvejsvalg. Det stod republikanerne og dermed

præsident George Bush til at tabe.



Risikoen for at oppositionspartiet Demokraterne ville komme styrket ud af mødet

med vælgerne var bestemt tilstede. En partichef, der ikke selv er på valg, står altid i et svært dilemma:



Skal

han kaste sig ind i valgkampen for at vinde og dermed gøre sejren til sin og partiets.



Eller skal han holde sig helt væk,

og dermed lade et evt. nederlag fedte af på de lokale kandidater.

Udfordringer for Fogh

Fogh står over for en

lignende afgørelse, inden sommerens EP-valg: Tager han teten, øger han selvfølgelig muligheden for en Venstre-sejr.

Men givet vil den jo ikke være. Uanset om Fogh er med eller ikke.



Derfor kan statsministeren vælge at holde sig

på afstand og ikke blive fedtet ind i et evt. valgnederlag vel vidende, at en valgsejr altid vil komme hans parti til gode.Bush

lagde alle sikne kræfter i at sikre rfepublikansk sejr. Og det lykkedes og efterlod Demokraterne i et granatchok, som de først

nu er ved at arbejde sig ud af.



Og folketingsvalget kan være udskudt til 2005, hævdes det i regeringstoppen. For

det er den pris, som Lykketoft forlanger, for at indgå en storstilet aftale om kommunestrukturen med regeringen.



Socialdemokraterne

vil selvefølgelig ikke risikere at stå ansigt til ansigt med vælgerne få måneder effer at have lavet

et problemfyldt forlig med VK-regeringen.



Det kan tage luften ud af deres valgstrategi, som fortsat er udstille Fogh som en statsminister,

der er bundet til Dansk Folkeparti.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen