Del : SMS
Berlingske Business

Mette Frederiksens nye erhvervsfokus

Mette Frederiksens nye erhvervsfokus - 1
Socialdemokraterne Kongres, 2.dag : Socialdemokraterne fortsatte lørdag morgen deres 3-dages kongres i Aalborg Kongres og Kulturcenter. Her ses beskæftigelsesminister Mette Frederiksen på talerstolen. Foto:

Beskæftigelsesministeren pådrog sig vrede internt i regeringen, da hun var først ude med nyheden om afgifts­sænkninger til erhvervslivet. Bag udmeldingen ligger en strategi om at appellere til nye vælgergrupper.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da Mette Frederiksen få dage inde i januar kom på forsiden af Dagbladet Børsen med historien om, at regeringen stærkt overvejerafgiftslettelser til erhvervslivet, blev en håndfuld centrale ministre godt og grundigt irriterede på hende. Der kom vrede tele-fonopkald fra flere nøgleministerier.

Det var ikke planen, at landets beskæftigelsesminister som den første skulle lufte denne topnyhed og dermed tage æren for, at regeringen er i gang med at forberede en såkaldt konkurrenceevnepakke, som skal forbedre erhvervslivets rammebetingelser.

Men for næsen af hele fire ministre – finansministeren, skatteministeren, erhvervsministeren og indenrigs- og økonomiministeren – slap Mette Frederiksen altså denne markante erhvervsnyhed ud. Det var næppe en tilfældighed.

Socialdemokraternes kronprinsesse vil vise, at hun ikke bare er socialt indigneret og taler de svages sag. Hun er på den store forvandlingsrejse fra tidligere tiders ”fordelings-Mette” til ”vækst-Mette”. En topsocialdemokrat, der også bekymrer sig om, hvor væksten i erhvervslivet skal komme fra.

Lokkemad til Blå Bjarne:

Dermed gør hun sig klar til tiden efter Helle Thorning-Schmidt. Målet er ikke blot at kunne appellere til socialdemokratiske kernevælgere. Det kan hun i forvejen. Nu handler det også om at trække vælgere hen over midten og igen få fat i ”Blå Bjarne” – ikke at forveksle med landets finansminister, Bjarne Cory-don (S).

”Blå Bjarne” er de socialdemokratiske vælgeranalytikeres betegnelse for privat-ansatte mænd, der engang stemte social-demokratisk, men i dag flirter med Venstre.

Mette Frederiksen er som bekendt ikke landets erhvervsminister. Det er SFeren Annette Vilhelmsen. Alligevel har opmærksomme læsere her efter nytår kunnet konstatere, at den socialdemokratiske minister møver sig ind over Vilhelmsens ressort.

Det er normalt dårlig tone, og svagere ministre end Frederiksen ville da også have trukket følehornene til sig, når der kom sure opringninger fra regeringskolleger.

Erhvervsalliance:

Få dage før hun gik solo med afgiftsnyheden, var hun i dagbladet Politiken med erhvervskronikken ”Made in Denmark”. Budskabet var, at vi i årevis har foregøglet os selv, at gode ideer og kreative sind kan sikre fremtiden for danskerne:

”Men den tanke er en fuser. Industriproduktion er nødvendig for at beholde vores styrkeposition,” skrev Mette Frederiksen.

Det er sådan noget, smedene i Dansk Metal og andre i konkurrenceudsatte erhverv i den private sektor godt kan lide at læse. Men nok så interessant havde beskæftigelsesministeren ikke skrevet kronikken alene. Erhvervsspidser som Peder Holk Nielsen fra Novozymes og Steen Lindby fra Rockwool var blandt medunderskriverne. Kort sagt: Topfolk fra vindervirksomheder og dermed godt selskab at blive set i, når man som Mette Frederiksen har sat sig for at tydeliggøre sin erhvervsprofil.

Det tåler næsten sammenligning med det trofæ, den gamle ledelse i SF kunne vise frem, da det lykkedes det daværende oppositionsparti at få Steen Riisgaard, dengang topchef for Novozymes, til at holde en af hovedtalerne på SFs landsmøde. Det var et signal om, at SF også ville være erhvervs-livets parti og bygge bro til fremsynede virksomheder. Venstretoppen var rasende, ikke mindst på Riisgaard.

Central rådgiver:

Mette Frederiksen har blandet socialdemokratisk karriereblod med en af regeringens dygtigste rådgivere, Martin Rossen. Han har en fortid i dansk erhvervsliv og gode kontakter på direktionsgangene rundt om. Martin Rossen blev hentet ind fra Microsoft, hvor han var kommunika­tionsdirektør.

Han opererer også nede i det socialdemokratiske maskinrum og har gode kontakter til den magtfulde gruppeformand, Henrik Sass Larsen, der indtil videre holder hånden under Helle Thorning-Schmidt.

Det er ikke nu, regeringschefen skal tvinges til at gå af – trods utilfredshed i de socialdemokratiske rækker. Desuden har de Radikale også et ord at skulle have sagt: Det er langtfra sikkert, at Margrethe Vestagervil acceptere at sidde i regering, hvis Socialdemokraterne fjerner Helle Thorning-­Schmidt.

Mette Frederiksens egen iver efter at flytte over i Statsministeriet kan p.t. ligge på et meget lille sted. Ikke mindst med udsigterne til, at Socialdemokraterne vil få vælgerbank af Venstre. Det ville være en elendig start at være den, der begyndte formandskarrieren med at tabe regeringsmagten. I stedet bruger Mette Frederiksen tiden fornuftigt på at fortsætte sin politiske mesterlære og blive mere komplet. Hun har allerede vist, at hun kan håndværket med at lave brede forlig, også uden om Enhedslisten. Det demonstrerede beskæftigelsesministeren lige før sommerferien, da hun sammen med de borgerlige partier – inklusive Liberal Alliance – lavede en reform, der tog fat på ydelserne til førtidspensionister og folk i såkaldte fleksjob.

Reformen vil hvert år give en klækkelig milliardbesparelse på de offentlige budgetter. Alligevel er det lykkedes Frederiksen at undgå, at potentielle kernevælgere løber skrigende bort. Det vidner om den troværdighedskapital, hun har bygget op i forhold til svage grupper i samfundet.

Tid til at vente:

Hendes rejse mod den socialdemokratiske top har været undervejs længe. Da Mogens Lykketoft i 2005 tabte folketingsvalget og gik af som formand, så han Mette Frederiksen som sin oplagte afløser. Men den dengang purunge politiker takkede klogt nej. Hun havde tid til at vente og lurepassede, da formandsopgøret mellem Frank Jensen og Helle Thorning-­Schmidt brød ud i lys lue.

Med sin nye erhvervsretorik viser beskæftigelsesministeren, at intet er overladt til tilfældighederne, når hun italesætter, hvor Danmarks reelle udfordringer ligger. Erhvervsvinklen går igen og igen i hendes kommunikation. Tag den måde, hvorpå hun er begyndt at tale om problemerne i de kommunale jobcentre, som hun har overtaget fra VK-regeringen.

”Fordelings-Mette” ville pr. automat­pilot have sagt, at systemet havde svigtet de ledige. Nu understreger hun i stedet, at de danske virksomheder er de virkelige ofre for systemsvigtet. Overraskende ministerord, der viser alt om, hvor hendes fokus er lige nu.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere