Del : SMS
Berlingske Business

Mere ansvar til erhvervsrådgiveren

Danske Bank
Danske Banks ordførende direktør, Eivind Kolding, mener, at banken ikke har været fokuseret nok på kunderne og deres tilfredshed og heller ikke effektive nok i forhold til omkostninger og priser. Foto:

Den enkelte erhvervskunderådgiver får større og mere proaktiv rolle i ny strategi.

Artiklen fortsætter under annoncen

LONDON: Det er din kunde – det er dit ansvar. Med Danske Banks nye strategi er der ny magt på vej ud i bankens filialer. Lars Mørch, som har ansvaret for erhvervskunderne i Danske Bank, signalerer, at de enkelte erhvervschefer rundt om i filialerne får større beslutningskraft, efterhånden som den nye strategi rulles ud. »Men når vores mand fra frontlinjen, tæt på kunden, kommer med forslaget om at give kredit til sine kunder, så er det også ham, der er ansvarlig for, at engagementet går godt – også selv om den endelige godkendelse foregår i den centrale kreditorganisation, sådan som den i øvrigt også gør hos de fleste af vores konkurrenter,« siger Lars Mørch. Det skal både give hurtigere beslutninger, men også mere konsistente beslutninger fra filial til filial,« siger Lars Mørch. Den nye strategi handler også om, at Danske Bank skal være til at regne med for de kunder, som én gang er kommet ind i varmen, forklarer Lars Mørch men lægger samtidig vægt på, at bankens tilgang til kunderne vil være anderledes: »Vi vil nogle gange komme tidligt til kunden og fortælle dem, at vi er bekymrede for deres forretningsmodel, og at vi ser farer, som de skal være opmærksomme på. Det skal være »straight talk«.« Det handler om at sørge for, at banken ikke igen bliver tvunget til at tage store nedskrivninger i erhvervssegmentet. Derfor skal banken være proaktiv og sørge for, at kapitalen bliver brugt mest effektivt – altså på de kunder, som giver det bedste afkast. Men det betyder også, at der er kunder, der skal vælges fra. »Vi trækker ikke tæppet væk under dem, men der er områder, hvor vi ikke vil øge eksponeringen.« Han giver et eksempel på en af de kundegrupper, som Danske Bank vil forsøge at flytte ressourcer fra – nemlig dem, som banken helst ikke vil have flere af på bøgerne. »Vi er bekymrede for overophedning i erhvervsejendomme i Sverige. Her vil vi nedbringe eksponeringen med ti mia. svenske kroner inden for ét år. Det er gået stille og roligt. Vi har simpelthen sagt til dem: »Hvis du vil ekspandere mere, så skal du overveje at få nogle flere at samarbejde med«. Men vi forsøger at holde hånden under dem og hjælpe dem med at komme videre,« siger Lars Mørch.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere