Berlingske Business
LIVE
10:22 Udvekslingsinstitut køber kollegium på Amager

Banker har skjult millionbetaling fra invest-aftaler

1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner.
Foto:

Formand for Bankinvest mener ikke, at det er nødvendigt at oplyse kunderne om bankens økonomiske incitamenter.

En lang række lokale og regionale pengeinstitutter får en usynlig betaling i millionklassen for at placere kundernes opsparing i investeringsforeningerne Bankinvest og Sparinvest, skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie, Finans.

Det skyldes en for offentligheden skjult aftale, hvor bankerne får del i investeringsforeningens overskud efter devisen: Jo flere af kundernes penge, banken placerer i investeringsforeningen, desto større andel får banken af overskuddet.

468023426.jpg

I Forbrugerrådet Tænk er seniorøkonom Troels Holmberg rystet over modellen, som bankerne undlader at fortælle kunderne om.

- Det lyder som en betaling, der triller ind ad bankernes bagdør som en belønning for at få kundernes penge sendt over i bestemte produkter. Jeg mener ikke, at det kan være lovligt, siger Troels Holmberg til Finans.

Bankinvest har ifølge analysehuset Morningstar de næstdyreste aktiefonde i landet. Samtidig er investeringsforeningen samlet set kun nummer 15 af 22 målt på evnen til at levere afkast.

Til gengæld har Bankinvest over de seneste to år sikret ejerbankerne 264 millioner kroner i udbytte fra holdingselskabet bag investeringsforeningen.

Problemet er, at bankerne ofte placerer kundernes penge i de investeringsforeninger, som de selv tjener mest på.

Investeringsfonde

Det konkluderer CBS-professor Jesper Rangvid i et nyt omfattende forskningsprojekt.

- Vores resultater viser, at kunderne ikke får et bedre produkt ved at skifte til bankernes egne investeringsforeninger, og dermed er det sandsynligt, at det er bankernes økonomiske incitamenter, som styrer, hvor kunderne får placeret deres penge, siger Jesper Rangvid.

Bankinvests formand, Lars Møller, er samtidig bankdirektør i Spar Nord, der ejer 15 procent af selskabet.

Han kan ikke genkende Morningstars tal. Og han mener ikke, at det er nødvendigt at oplyse kunderne om bankens økonomiske incitamenter.

Anne Buchardt, chef for opsparing og pension i Nordea.

- For så vidt angår vores kommunikation om bankens indtjening på produkter fra Bankinvest til kunderne, lever vores rådgivnings- og salgsmateriale op til alle gældende retningslinjer, siger han til Finans.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen