Del : SMS
Berlingske Business

Manden bag ugens skandalehistorie

Manden bag ugens skandalehistorie - 1
Lars Poulsen direktør Waterfront Foto:

Lars Poulsen, direktør for kommunikationsfirmaet Waterfront, er endt i et sandt stormvejr siden afsløringen om DSB og journalist Lars Abild.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lars Poulsen er manden bag ugens største skandalehistorie. Søndag afslørede DR Søndag, at hans kommunikationsfirma Waterfront er blevet betalt af DSB for at holde journalist Lars Abild beskæftiget med freelanceopgaver, så han ikke kunne skrive kritiske artikler om DSB. Mandag kunne TV Avisen afsløre, at Lars Poulsen har videresendt fortrolige og intime oplysninger om Lars Abilds sygdom til DSBs underdirektør, Peder Nedergaard, som i går aftes blev suspenderet med øjeblikkelig virkning.

Lars Poulsen er en mand med et stort netværk med blandt andre politikere og kommunikationsfolk, som han har lært at kende gennem et langt liv i først politik og siden kommunikationsbranchen. Fra 1981 til 1983 var han formand for Konservativ Ungdom, og da han i 1986 blev færdig med sine jurastudier, tog han tre år i Europa-Parlamentet for de Konservative. Derefter forlod han politik til fordel for konsulent- og kommunikationsbranchen, som han stadig befinder sig i.

På trods af det store kildenetværk, der blandt andet tæller 1980ernes konservative folketingsgruppe, er det nærmest umuligt at få en udtalelse om Lars Poulsen. De færreste har nemlig lyst til at udtale sig om den mand, der i disse dage er i mediernes skydeskive.

Lars Poulsen har, siden han stiftede Waterfront i 1993, typisk ansat tidligere politikere og topjournalister som rådgivere. Det gælder blandt andre Niels Jørgen Langkilde, Venstre-politikeren Søren Pind og Lars Kaspersen, der snart tiltræder som kommunikationsdirektør i DSB.

Men alt det, som netværket ikke vil udtale sig om, vil Lars Poulsen gerne selv tale om. Han er naturligvis træt af det stormvejr, han er havnet i, og vil for alt i verden gerne renses fra det, som han selv kalder »alverdens konspirationsteorier«.

»Lars Abild får det fremstillet, som om jeg gør noget galt, men det mener jeg ikke, at jeg gør. Der er intet gjort forkert, og jeg tror ikke, at Lars Abild på nogen måde er blevet brugt forkert,« siger Lars Poulsen.

Tidligere beskyldt for at agere ulovligt

Det er ikke første gang, at Lars Poulsen og hans firma Waterfront havner i en skidt sag, hvor de bliver beskyldt for at agere ulovligt. Op til kommunalvalget i 2001 kom det eksempelvis frem, at Waterfront på vegne af medicinalfirmaet Pfizer bad politikere om at tage demens op som et emne mod betaling.

Waterfronts metoder har mødt massiv kritik, og en aktør i branchen har blandt andet udtalt til Jyllands-Posten, at Lars Poulsen og hans medarbejdere ofte viger uden om etiske dilemmaer.

»Det er en syg kultur og samme kultur som det mest beskidte politiske Christiansborg-spin udspringer af. Det handler ikke om det politiske, men om pubertære drømme om magt og indflydelse. Man leger krig, og den, der er dygtigst til intrigerne, er førerhunden i flokken,« siger en kilde i branchen til Jyllands-Posten. En kritik, som Lars Poulsen selv tager skarp afstand fra.

Lars Poulsen er derudover kendt som en mand med ordet i sin magt, og han bliver betragtet som en af de mest prominente formænd, der har stået i spisen for Konservativ Ungdom.

»Han var en stor inspirator for mange og kunne engagere folk og få dem samlet om et ungdomsoprør,« siger en kilde.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere