Del : SMS

LOs Lizette Risgaard vil kramme Uber på plads

Torsdag: Uber
LOs nye formand, Lizette Risgaard, er rede til at omfavne den digitale deleøkonomi. Første skridt på vejen bliver en dialog med taxaselskabet Uber. Lizette Risgaard forklarer, at LO gerne vil i dialog med virksomhederne for at høre, hvordan LO og virksomhederne sammen kan sikre, at de »driver virksomhed i overensstemmelse med dansk lovgivning og med den måde, arbejdsmarkedet fungerer på i Danmark«. Foto:

LOs nye formand, Lizette Risgaard, er rede til at omfavne den digitale deleøkonomi. Første skridt på vejen bliver en dialog med taxaselskabet Uber.

Artiklen fortsætter under annoncen

LOs nye formand, Lizette Risgaard, er rede til at gå i dialog med virksomheden Uber og de andre virksomheder, der i øjeblikket vokser frem i det, der i Danmark er blevet døbt deleøkonomien. Og dialogen behøver ikke at ende med en egentlig overenskomst, slår LO-formanden fast over for Berlingske.

»Vi vil hellere kalde det platformsøkonomi, for det har ikke noget at gøre med at dele noget. Men som i andre lande er det nok kommet for at blive – også i Danmark. Det vigtige er, at der er ordnede forhold på det danske arbejdsmarked, også når vi taler om digitale virksomheder eller platformsvirksomheder. Det skal ske på en reel og lovlig måde,« siger Lizette Risgaard.

Lizette Risgaard forklarer, at LO gerne vil i dialog med virksomhederne for at høre, hvordan de gør, og hvordan LO og virksomhederne sammen kan sikre, at de »driver virksomhed i overensstemmelse med dansk lovgivning og med den måde, arbejdsmarkedet fungerer på i Danmark«.

Uber

»Det vil vi gerne gøre i samarbejde med arbejdsgiverorganisationerne, for de har også en interesse i, at denne nye type virksomheder overholder landets love og regler og konkurrerer på lige vilkår,« siger Lizette Risgaard.

Dermed lægger LO-formanden ikke op til en stor konflikt med Uber og andre nye digitale tjenester, selv om de udfordrer fagbevægelsen og den danske model.

Transportministeren vil ændre taxilovgivningen Tre Uber-chauff

I foråret stod Lizette Risgaard som næstformand i LO i spidsen og satte hårdt mod hårdt, da lavprisselskabet Ryanair ikke ville indgå en traditionel overenskomst med sine medarbejdere i Danmark, der arbejdede på vilkår, som ligner selvstændiges.

Det udløste strejker og blokader, der først blev afsluttet, da fagforeningerne vandt over Ryanair ved Arbejdsretten.

»I Ryanair-sagen handlede det for fagbevægelsen om retten til at forhandle og indgå overenskomst. Vi ønskede ikke en konflikt, men en overenskomst – det er vigtigt at holde fast i. Strategien var, at vi gerne ville have en overenskomst med Ryanair, og da det ikke lykkedes, er vores arbejdsmarkedsmodel sådan, at der kan indledes konflikt og sympatikonflikter. Men man skal huske på, at konflikt er et kraftfuldt våben, og der er vi slet ikke endnu i forhold til de her platforms-virksomheder,« siger Lizette Risgaard.

Spørgsmålet er så, om LO nogensinde kommer til at gå i konflikt på de digitale platforme, der formidler mikrojob, freelancearbejde og serviceydelser.

Allerhelst så Lizette Risgaard, at Uber og andre af de nye digitale platforme meldte sig ind i en arbejdsgiverforening og indgik egentlige overenskomster, men hun erkender, at det kan blive svært at få platformene til at påtage sig en rolle som arbejdsgiver i traditionel forstand.

Den næstbedste løsning er derfor at gå i dialog med virksomhederne og samtidig arbejde på at organisere de danskere, der vælger at samarbejde med eller indgå partnerskaber med Uber eller andre.

»LO-fagbevægelsen vil rigtigt gerne favne og hjælpe alle medlemmer, også freelancere, sådan som flere af forbundene allerede har gjort i mange år. Vi skal drøfte og vurdere, hvordan vi kan hjælpe og understøtte dem, der arbejder som freelancere eller partnere,« siger Lizette Risgaard.

AUSTRALIA UBER LAUNCH

Lizette Risgaards strategi bakkes op af blandt andre fagforbundet HK. Netop handel- og kontorområdet er et af de områder, hvor man begynder at mærke konsekvensen af deleøkonomien eller »on demand«-økonomien, som den er blevet døbt i USA.

En portal som Upwork.com, der er verdens største formidler af mikrojob og småopgaver inden for serviceopgaver som administration, bogføring og salg- og marketing, vinder frem i Danmark. Det nye digitale arbejdsmarked, der formidles på nettet og ofte på tværs af landegrænser, omfatter i dag en bred vifte af opgaver, som ikke kun handler om transport eller rutineprægede opgaver.

»Det er ikke et nyt fænomen, at ny teknologi og digitaliseringer fører til nye virksomhedstyper. Det udfordrer os, men vi kan som fagbevægelse ikke tillade os at se bort fra, at flere end én millioner danskere, herunder mange af vores egne medlemmer, er glade for de nye services. De nye virksomheder skal overholde landets love, men vi skal finde løsninger, der kan favne de nye former for arbejde, hvor man ikke er traditionel lønmodtager eller freelancer, men noget helt tredje eller fjerde,« siger formand for HK, Kim Simonsen.

AUSTRALIA UBER LAUNCH

Peter Hesseldahl er journalist, forfatter og projektleder på We-economy, et samarbejde mellem Tænketanken DEA, Dansk Design Center og Service Platform. Han mener, at fagforeningen har en vigtig rolle at spille i forhold til de nye digitale aktører og forretningsmodeller.

»Der er et meget stort behov for, at fagforeningerne finder ud af at forhandle nogle ordninger hjem i forhold til for eksempel forsikring og hvilke former for beskyttelse, man skal have, når man er en del af de nye forretningskoncepter.«

AUSTRALIA UBER LAUNCH

Peter Hesseldahl tilføjer, at det er et spørgsmål om tid, før de nye aktører må bidrage til samfundet med de samme forpligtelser som alle andre:

»Det er en del af deres forretningsmodel, at de undgår forpligtelser, som traditionelle virksomheder har. Man skifter én måde at drive virksomhed på ud med en anden, og det giver mulighed for at sno sig uden om traditionelle normer og værdideling.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere