Del : SMS
Berlingske Business

Lokale lønforhandlinger ender oftest uden plus til lønmodtager

Når der skal forhandles løn på jobbet, er det sjældent med lønmodtager som vinder. Især funktionærer taber terræn.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arbejdsgiverne har ikke givet ved dørene i de lokale lønforhandlinger, der har fulgt efter forårets store forlig om overenskomsterne.

I krisens skygge har lønmodtagerne over en bred kam måttet tage sig til takke med aftaler, der reelt betyder, at de må se deres realløn udhulet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.

Nye tal fra Dansk Industri (DI) viser, at de første resultater af de lokale lønforhandlinger i industrien har betydet, at funktionærerne oplever en tilbagegang i den procentvise lønstigning fra 2,2 pct. sidste år til 1,64 pct. i år, mens de timelønnede medarbejdere oplever et fald fra 1,43 pct. til 1,34 pct.

I forårets overenskomstforhandlinger blev der lovet, at minimallønnen mindst skulle hæves med 1,26 pct. årligt, og den sats, er der ved de lokale forhandlinger, ikke blevet pillet meget ved.

Ifølge Steen Nielsen, underdirektør i Dansk Industri (DI), kan faldet i lønstigningen forklares med virksomhedernes fortsatte krise.

- Den løntilbageholdenhed, som vi har set under krisen, fortsætter i 2012, fordi virksomhederne stadig har brug for at kigge på deres omkostningsniveau og få det tilpasset. Krisen og lønniveauet herhjemme har betydet, at omkostningsniveauet er blevet forhøjet, siger han til Jyllands-Posten.

BNB

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere