Del : SMS

Løkkes drøm kræver 360.000 flere i arbejde

pix-løkkevækst
Foto:

Det danske samfund skal gennemgå en større ommøblering, hvis statsministeren skal få opfyldt sin drøm om, at Danmark skal være et af de ti rigeste lande i verden. Opgaven er gigantisk, siger økonomiprofessor.

Artiklen fortsætter under annoncen

Har du 54 minutter, så har Løkke en løsning. Sådan kunne statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) nye slogan hedde. For nye beregninger fra den uafhængige beregningsenhed DREAM-gruppen viser nemlig, at alle på det danske arbejdsmarked skal arbejde 54 minutter ekstra om dagen for, at Løkkes drøm om, at Danmark er blandt de ti rigeste lande i 2020, kan blive opfyldt.

Omregnet til heltidsbeskæftigede svarer det til 360.000 personer. Ifølge Dansk Arbejdsgiverforenings (DA) blad Agenda, som offentliggør beregningerne i dag, svarer det godt og vel til det antal personer, der lige nu er på efterløn og førtidspension. Lars Løkke Rasmussen, der i dag indleder et to dages møde i regeringens Vækstforum, vil ikke kommentere beregningerne, men økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) siger, at danskerne arbejder for lidt, tjener for meget og producerer for lidt. »Der er et simpelt svar på den udfordring, og det er reformer, som gør, at flere står til rådighed på arbejdsmarkedet, og så skal vi sørge for, at erhvervslivet har nogle rammevilkår, som gør, at de gider investere i Danmark fremfor Kina og Bangladesh,« siger Brian Mikkelsen.

»Luftige drømme«

Socialdemokraternes politiske ordfører, Henrik Sass Larsen, mener, at de nye beregninger viser, hvor luftige Løkkes drømme er. »Regeringen beskylder os for at have fugle på taget – men det her må da være pingviner på Nordpolen. Det er jo ikke særligt realistisk,« siger Henrik Sass Larsen, der ikke tør opstille et mål om, at Danmark er blandt de ti rigeste lande i verden målt på BNP pr. indbygger, hvis S overtager statsministeriet. »Vi vil sikre, at vi har vækst hvert eneste år, og vi vil efterlade samfundet rigere og et bedre sted, end det vi fik overdraget. Men den placering, vi har globalt set, er måske mindre vigtig. Jeg bliver ikke fattigere af, at de får det godt syd for Sahara,« siger Henrik Sass Larsen.

Flere reformer nødvendigt

I DA efterlyser direktør Jørn Neergaard Larsen flere reformer fra regeringen. »Vi skal arbejde mere og i længere tid, vi skal stoppe kommunernes langtidsparkering af folk på førtidspension, vi skal tage uddannelse alvorligt, i stedet for at lade børn forlade folkeskolen uden at de har lært at læse og regne, vi skal genvinde kontrollen med de offentlige udgifter, og vi skal holde op med at plukke folk, der gør sig dygtigere og knokler løs,« siger direktør i Dansk Arbejdsgiverforening Jørn Neergaard Larsen. Overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen mener, at der er vigtigere opgaver end Danmarks placering på rigdommens verdensrangliste.

»Vi skal lave gode rammebetingelser, så virksomheder og private kan træffe deres valg. Men hvis det gør os til nummer 15, så er det også fint,« siger Hans Jørgen Whitta-Jacobsen. Også professor i økonomi ved Aarhus Universitet Michael Svarer er skeptisk over for hele målsætningen. »Det vigtige i forhold til indkomster er jo, at vi har det godt. Hvis vi har det, så er det jo lige meget, om der er ti lande eller 20 lande, der er rigere end os. Men hvis regeringen vil forfølge målsætningen, så er opgaven gigantisk,« siger Michael Svarer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere