Del : SMS
Berlingske Business

»Løfter vi ikke opgaven, vil mange virksomheder forlade Danmark«

10BUSNeergaard-2.jpg
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V) i sit kontor med udsigt til Christiansborg. Foto: Sara Gangsted

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsens (V) mål er at give ledige en reel chance for hurtigt og effektivt at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Lykkes det ikke, frygter han virksomhedsflugt og økonomisk fattigdom.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kom som en stor overraskelse, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) valgte at placere den tidligere adm. direktør i Dansk Arbejdsgiverforening, Jørn Neergaard Larsen, på den centrale regeringspost som beskæftigelsesminister.

Jørn Neergaard Larsen er også selv overrasket over at befinde sig i det lille, hyggelige ministerkontor på Ved Stranden med udsigt over kanalen direkte over til Christiansborg.

q

Mens andre ministeremner sad klar ved telefonen om aftenen søndag den 28. juni i passende afstand fra magtens centrum i København, var Jørn Neergaard Larsen taget på ferie flere hundrede kilometer borte i Skagen med sin hustru, Gitte, og deres datter, svigersøn og barnebarn.

Håndværkerfradraget virker: Mindre sort arbejde

En lille måneds tid tidligere havde han meddelt, at han i en alder af 65 år ønskede at stoppe som adm. direktør i Dansk Arbejdsgiverforening. Forude ventede et nyt liv med nogle bestyrelsesposter og tid til familien.

»Jeg kan bekræfte, at min udnævnelse var en overraskelse. Det var det også for mig, da jeg blev kontaktet af Statsministeren,« siger Jørn Neergaard med et lunt smil og fortæller, at det krævede lidt betænkningstid og en snak med familien, før han sagde ja.

»Det er jo en stor beslutning, uanset om man siger ja eller nej. Et ja ville for mit vedkommende betyde en omlægning af mit liv, mens et nej ville betyde, at jeg definitivt fraskrev mig muligheden for at påvirke nogle vigtige forhold i samfundet,« siger Jørn Neergaard Larsen, der senere på natten drog til København sammen med sin hustru for at være til rådighed næste morgen kl. 9.

I en central position

Som beskæftigelsesminister kommer Jørn Neergaard Larsen til at indtage en helt central position i regeringen, hvor han skal ko­ordinere beskæftigelsesindsatsen og sørge for et godt samarbejde mellem fag­bevægelse, arbejdsgivere og regering. Med sin fortid som direktør i DJØF og chef­forhandler for Akademikernes Central­organisation, og sidenhen 19 år i spidsen for Dansk Arbejdsgiver­forening, er det ikke viden om arbejds­markedsforhold, som Jørn Neergaard Larsen mangler.

»Danmark står i en positiv situation. Vi har en fair økonomi og vi har et sundt og meget fleksibelt arbejdsmarked. Men vi står over for nogle udfordringer i de kommende år på grund af vores demografi, og fordi verden udvikler sig i forskellige hastigheder. Det er udfordringer, jeg har været meget optaget af de senere år. Og en aften står jeg så pludselig i den situation, at Statsministeren tilbyder mig at tage ansvaret for disse forhold i Danmark i en tid,« siger Jørn Neergaard Larsen, der har kvitteret for tilliden ved at melde sig ind i Venstre efter ellers altid at have forholdt sig uafhængig af partier.

30BUSBagside-Joern-Neergaar.jpg

Udnævnelsen af Jørn Neergaard Larsen har været kritiseret på grund af hans fortid i DA, hvor han er blevet kendt for at lufte arbejdsgivernes synspunkter om følsomme emner som sygdom og førtidspension. Jørgen Neergaard Larsen er klar over, at han fremover skal tænke sig grundigt om, når han udtaler sig. Men han mener ikke, at hans baggrund bliver et problem. Hans succeser skyldes alene samarbejde, som han siger.

»Uanset hvor vi er, skal vi dømmes på vores handlinger der, hvor vi er. Det skal jeg også. Så det er fuldstændigt op til mig selv at bevise min duelighed i det her hverv,« siger Jørn Neergaard Larsen, der da også tydeligvis har lagt stilen om og er mere rund og bredt favnende, som han sidder og fortæller om de udfordringer, han skal løse i sit nye job. Han har også læst på lektien som nyslået Venstre-medlem. Begrebet »det arbejdende fællesskab«, som Lars Løkke har brugt flittigt i valgkampen, er kommet med i ordforrådet.

En kamp for selv små vækstrater

Ifølge Jørn Neergaard Larsen står Danmark i en overgangssituation på vej ud af krisen og med udsigt til nogle år med moderate vækstrater.

»I de kommende årtier kommer vi ikke til at se vækstrater, som vi tidligere har set. Vi skal kæmpe for selv små vækstrater i Europa på grund af vores økonomi og vores demografi. Vi har nogle muligheder foran os, men på arbejdsmarkedet har vi nogle væsentlige barrierer, som skal væk, hvis vi skal få den fulde glæde af vækstpotentialet,« siger Jørn Neergaard Larsen, der kalder udfordringerne meget komplekse.

På længere sigt bliver arbejdsstyrken stadig ældre i Danmark og i takt med, at erfarne, kompetente medarbejdere går på pension, kniber det med at få dem erstattet af nye, kvalificerede og fagligt uddannede medarbejdere. Samtidig står vi her og nu over for begyndende flaskehalsproblemer.

»Lægger man dertil en ganske stor gruppe af mennesker i den arbejdsdygtige alder, som bliver forsørget af det offentlige, har været uden for arbejdsmarkedet i lang tid, og ikke har de kvalifikationer, der er brug for, har man et billede af udfordringerne,« siger Jørn Neergaard Larsen.

»Hvis vi skal gribe chancen, og det mener jeg i den grad, vi skylder os alle sammen i Danmark, så skal vi finde veje til at både unge og ældre, som har en arbejdsevne eller en restarbejdsevne, får mulighed for at udnytte den som en del af det arbejdende fællesskab. Det er det, der giver det gode liv for menneskene selv og for deres børn,« siger beskæftigelses­ministeren.

lars løkke

I valgkampen har der især været fokus på, at det skal kunne betale sig at tage et arbejde, og i Venstres regeringsgrundlag er en række opgaver allerede udstukket for Jørn Neer­gaard Larsen. Det handler blandt andet om en dagpengereform, når Dagpenge­kommissionen barsler med sine anbefalinger senere på året, det handler om et kontanthjælpsloft og om at gennemføre skattelettelser i bunden og på sigt også i toppen.

Målrettethed og enkelthed

Men økonomiske incitamenter for at få ledige i arbejde er kun den ene side af sagen.

Jørn Neergaard Larsen, der kender det danske arbejdsmarked som sin egen bukselomme, fremhæver en række andre problemer, som han skal have styr på. Målrettethed og enkelthed bliver nøgleordene for ham.

Han vil sikre bedre synergi i samspillet mellem virksomheder og jobcentrene, så jobcentrene i videre omfang tager afsæt i de muligheder, der er i virksomhederne rundt om i regionerne. Han vil sikre, at jobcentre og uddannelsesvejledere får større indsigt i behovet for kvalifikationer på arbejds­markedet, så de bedre kan vejlede ledige og unge. Han vil have et hurtigere og mere fleksibelt opkvalificeringssystem, og han mener, at ledige skal »udfordres« mere til at tage de job, der nu engang er ledige i nærheden af, hvor de bor, i stedet for at at vente på det rette job.

Det kan kun ske i et tæt samspil mellem politikere, lønmodtagere og arbejdsgivere. Derfor er trepartsforhandlingerne, som ventes indledt næste år, et vigtigt redskab for Jørn Neergaard Larsen.

»Hvis vi ikke bliver bedre til at at give de ledige en reel chance for hurtigt og effektivt at komme tilbage og blive en del af det arbejdende fællesskab, så har jeg ikke gjort det godt nok.«

»Hvis vi ikke løfter den opgave, så vil rigtig mange virksomheder simpelthen forlade Danmark, fordi de ikke kan få den fornødne arbejdskraft. Så bliver vi alle sammen fattigere, og det vil være meget vanskeligt at håndtere den offentlige økonomi i de kommende år,« siger den nyudnævnte beskæftigelses­minister.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere