Del : SMS
Berlingske Business

LinkedIn åbner dansk satsning

LinkedIn
I dag præsenterer LinkedIn en dansk udgave til de i alt foreløbig 900.000 brugere i Danmark. Hidtil har det kun været muligt at benytte en engelsk udgave. Foto:

Det heftigt voksende profesionelle netværk, LinkedIn, åbner i dag for en dansksproget udgave. Satsningen skal øge danskernes engagement i netværket og etablere LinkedIn som et fast element, når danskerne søger job.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dit næste job kan komme flyvende til dig, når du mindst venter det og på en helt anden måde, end du har prøvet det før. I hvert fald hvis det står til det professionelle sociale netværk, LinkedIn, der fra i dag officielt åbner i Danmark. LinkedIn, der bedst kan beskrives som en erhvervsrettet og professionel udgave af Facebook, bruges allerede af op mod 900.000 danskere. Tallet skal ses i lyset af, at Linkedin fortrinsvis henvender sig til erhvervsaktive danskere, der indtil nu er blevet mødt af en engelsksproget tjeneste. »900.000 brugere er et meget højt tal, der afspejler, at Danmark er et land, hvor vi er meget stærke på teknologi og brug af internet, og hvor danskerne er meget interesserede i netværk. Der er selvfølgelig et loft for brugertallet, men vi kan ikke se tegn på, at vi er nået dertil endnu. Derfor har den dansksprogede udgave til hensigt at give en bedre brugeroplevelse, så folk bliver mere engagerede i platformen,« siger Lars Ingerslev, der er salgschef for Linkedin i Norden.

Anderledes forretningsmodel

Linkedin, der blev børsnoteret i maj sidste år, lever en stilfærdig tilværelse i skyggen af den sociale storebror, Facebook, der både har ondt i aktiekursen og i tiltagende grad også i forretningsmodellen, fordi selskabet endnu ikke har fundet ud af, hvordan man tjener penge på folk, der bruger tjenesten fra deres smartphones. Til gengæld er Facebook i øjeblikket tæt på at ramme den første milliard brugere, mens det noget mindre Linkedin fortsat stiler mod de første 180 millioner brugere. Netværket vokser dog med to nye brugere hvert sekund. Mens Facebook fortrinsvis lever af at give annoncører adgang til de data, folk taster ind om sig selv, består hovedparten af LinkedIns omsætning fra rekrutteringsydelser, der sælges til virksomheder. Blot 30 procent af indtægterne stammer fra annoncerelaterede ting. Det betyder også, at LinkedIn snarere har karakter af en kæmpestor database af potentielle kommende medarbejdere, som virksomheder kan købe sig adgang til i jagten på den rigtige kandidat til et bestemt job. »Rekruttering er ret stort for os – også i Danmark, hvor vi sælger ydelser til store kunder som Arla, Vestas, DONG og flere rekrutteringsselskaber. Det samme gælder internationalt. Men i takt med, at LinkeIin vokser, bliver det også vigtigere for os at være tættere på hvert enkelt marked. Vi er et globalt netværk, men vi er også samtidig meget bevidste om, at mange mennesker har deres primære netværk lokalt. Det er det, vi gerne vil tættere på,« forklarer Lars Ingerslev, der i øvrigt selv fik sit nuværende job via LinkedIn.

En ud af ti kigger med

Styrken af det sociale element understreges af en undersøgelse, der for nylig blev udarbejdet af rekrutteringsfirmaet Ballisager, der har spurgt 586 danske virksomheder, hvilke værktøjer de bruger, når de søger nye folk. Her svarede ti procent, at de bruger Linkedin – mod blot tre procent året før. Ifølge samme undersøgelse har LinkedIn sågar overhalet Google som researchværktøj, når arbejdsgiverne i den private sektor skal finde ud af mere om ansøgerne. 52 procent angiver at tjekke folk ud på LinkedIn, mens blot 51 procent googler dem. 34 procent tjekker kommende kollegeer ud på Facebook.LinkedIns danske side åbner i løbet af i dag.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere