Del : SMS
Berlingske Business

Lego vil sige klart fra ved bestikkelse

Legoland
En af de positive overraskelser ved gårsdagens regnskab var serien »Lego Friends« til piger, der er afbildet her. Salget af Lego Friends har været dobbelt så højt som forventet, og er alene i Asien vokset med mere end 20 procent. Foto:

Det kan blive dyrt, besværligt og risikabelt at åbne fabrikker i Kina, vurderer topchef.

Artiklen fortsætter under annoncen

Etableringen af nye Lego-fabrikker giver svære overvejelser på hovedkontoret i Billund. Hvis fabrikkerne opføres i Kina, kan det medføre et væld af problemer, lyder topledelsens ræsonnement. Et af problemerne er, at myndighederne ofte forsøger at kræve bestikkelse, når de udsteder byggetilladelser og lignende. Det mener topchef Jørgen Vig Knudstorp dog godt, at Legos ansatte kan modstå. »Hvis vi går ind sådan et sted, så lægger vi linjen fra starten. Allerede til det første møde med byrådet, som gerne vil have en fabrik til deres by, siger vi fuldstændig klokkeklart, at der er ikke noget at komme efter i det her firma,« siger topchefen, der i lighed med andre danske virksomheder har indført en nultolerancepolitik, når det kommer til korruption og smørelse.

Valutaen kan blive et problem

Foruden krav om bestikkelse vil Lego med sikkerhed blive mødt af kinesere, der vil krænke varemærkerettigheder og andre immaterielle rettigheder. »De grundlæggende love til at beskytte varemærker og rettigheder er for så vidt gode nok i Kina. Men der er stor forskel på lovgivningen og håndhævelsen af lovgivning. Sidstnævnte bekymrer os. Det er fantastisk svært at gå i retten i Kina. Vi har prøvet det,« siger topchefen. Tilmed er han alvorligt bekymret for, at prisen for at producere i Kina pludseligt kan stige voldsomt. Kineserne er blevet stærkt kritiseret af den vestlige verden for at holde deres valuta kunstigt lav. Knudstorp frygter, at den vil blive opskrevet, efter at Lego har etableret fabrik i Kina, og dermed koste Lego dyrt. Problemerne med kinesernes valuta og den dårlige håndhævelse af varemærkerettigheder giver ikke kun Lego betænkeligheder ved Kina. »Meldingen fra Lego ligger meget i tråd med de problemstillinger, vi har hørt om fra andre danske virksomheder. Med de problemer, der er i Kina, bør man gøre sig særdeles grundige overvejelser, inden man rykker ind i Kina,« siger DIs Kina-rådgiver Nis Høyrup Christensen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere