Berlingske Business
LIVE
11:26 Gyldendal leverer nyt underskud - aktie falder

Ledere i industrien skal tage ansvar for lærlinge

Andreas, Sharim og Anneli overlevede ikke lærlingeperioden i industriens virksomheder. Derfor bør lederne

på arbejdspladserne tage et større ansvar - eller får industrien kun de unge, der ikke kan læse og skrive.




markant er forskningsprofessor Birgitte Simonsen fra Center for Ungdomsforskning på RUC. Hun er på trapperne med en rapport

om samspillet mellem virksomheder og lærlinge i jern- og metalindustrien og den konkluderer, at der ubalancer og kultursammenstød

mellem de unge og virksomhederne.


- Hvis industrien skal have andre lærlinge end dem, der ikke kan læse og skrive,

så skal kommunikationen udvikles. Der skal være én, der har ansvaret for, at uddannelsesforløbet går

godt. Men den unge skal også vide, hvad der er planen med, at han eller hun bliver uddannet på virksomheden. De skal ikke

bare føle, at de er billig arbejdskraft. De skal vide, hvorfor de laver, der de gør, og hvad de skal lave bagefter, siger

Birgitte Simonsen, der i går var på Industriens Uddannelsesdag.


Men allervigtigst er det, at der skal være

opmærksomhed omkring den enkelte person.


- Før i tiden ville lærlinge godt gemme sig med andre lærlinge.

At være i gruppen af ti lærlinge fra B&W gav identitet. Sådan er det ikke længere. Nu vil lærlingene

ikke bare ind i en flok, siger Birgitte Simonsen.

Ikke værdsat

Sammen med to andre forskere på Center for Ungdomsforskning

har hun været ude i industrivirksomheder. Store, små, på landet, i byen, på højtteknologiske og på

de traditionelle.


Og som "Rejseholdet" kom hun med tre fiktive eksempler som bygger på virksomheden. De sminkede

sager viser, at der er store problemer med at give lærlinge et godt arbejdsklima.


Andreas er 18 år. Hans far er metalarbejder

og moren har ingen uddannelse. I begyndelsen var han tilfreds med sin praktikplads. Men senere føler han ikke, at han lærer

nok. Han kan slet ikke forstå, at virksomheden har brug for en lærling.


- Hans faglige dygtighed bliver ikke udnyttet.

Og som han selv siger: Det er ikke særlig fedt ikke at være værdsat, siger Birgitte Simonsen.


Og Andreas holder

op otte måneder før han er færdig.


- Det er åndssvagt for Andreas og for samfundet. Og paradokset er,

at det skyldes, at der mangler ledelse i virksomheden. Industrien skriger på ressourcestærke unge, men I har svært

ved at imødegå deres behov, mener hun.

Drengestreger

Sharim er indvandrer. Men han taler perfekt dansk, for han har

været i Danmark siden han har været to år. Han er meget dygtig fagligt - og alt tyder på, at han vil få

medalje på skolen.


- Men det er et chokerende billede. Han vil gerne være metalarbejder - og vil være en kanonarbejdskraft.

Men han blev mødt med total social isolation. Han blev mødt med lidt drillerier i starten. Han synes svinekød er

ulækkert, men det har ikke noget med religion at gøre. Hans kolleger udpegede så netop alle de retter, der var

med svinekød. Det var drengestreger og pjat, men ikke diskrimination, siger Birgitte Simonsen.


Problemet er, at Sharem

ikke selv ved, at han er accepteret på arbejdspladsen. Han drikker heller ikke - og føler sig derfor udenfor, når de

andre hygger efter arbejdstid.


- Det kræver ledelse at tage fat om de her problemer. Forsvaret har fantastiske resultater

med etniske minorieteter, så det er ikke det, der er problemet, siger Birgitte Simonsen.

Snerpet pige?

Det tredje eksempel

er Anneli. En frisk pige, der må holde op på den virksomheden, hun startede i. Hun skal blandt andet bade med ni unge

mænd. Selvom hun bader til sidst, så bliver der altid kigget. For sjov.


- Hun er hverken snobbet eller snerpet. Der

er også altid tre gutter, der altid spænder emnerne så fast, så hun ikke kan skrue dem løs. Og underligt nok,

så er alle kede af, at hun holder op. Industrien vil gerne have piger i faget. Men det går ikke af sig selv. Det kræver

ledelse, pointerer Birgitte Simonsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen