Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Lavere topskat giver den største gevinst

Danskerne er nødt til at arbejde noget mere, hvis vi i fremtiden skal have råd til folkepensionen og et godt sygehusvæsen.

Derfor skal danskerne kunne se på deres løncheck, at de har brugt tre timer ekstra på deres arbejde. Også

når skatten har slugt sin part.


Regeringen lægger op til skattelettelser om to år, men spørgsmålet

er, hvordan pengene så kommer til at gavne samfundet mest.


Grebet om den offentlige pengepung vil nemlig blive strammet

kraftigt i de kommende år, når antallet af personer på arbejdsmarkedet skrumper voldsomt ind i forhold til antallet

af pensionister.


Det lægger et tungt beslag på det danske velfærdssystem og kræver, at danskerne yder

en ekstra indsats og øger deres udbud af arbejdskraft.


Skattelettelser skal give danskerne et skub i den retning. Det

er stort set alle eksperter enige om. Problemet er blot, hvordan skattelettelserne skal føres ud i livet.


Foreløbig

har finansminister Thor Pedersen (V) lagt ud med rapporten "Fordeling og incitamenter". Heri forsøger regeringen

at skabe debat om, hvordan skattelettelser på fem mia. kr. bedst kan strikkes sammen. Finansministeriet opstiller ti forskellige

modeller. De seks af dem ser på effekterne af en lavere mellem- og topskat, mens de sidste fire sætter fokus på

jobfradrag og bundskatten.


Af rapporten fremgår tydeligt, at fem mia. kr. ikke er ret mange penge, og det indbyder bestemt

ikke til nogen gavebod. Beløbet svarer til cirka 0,7 pct. af den samlede offentlige udgifter, og regeringen er derfor tvunget til

at vælge mellem to forskellige målsætninger.



En gulerod

l De danskere, der er på arbejdsmarkedet,

skal have en gulerod og animeres til at arbejde noget mere. Det kan ske ved at lempe skatten på den sidste tjente krone, og

her springer en lettelse af top- og /eller mellemskatten frem i øjnene som det mest effektive.


Det vil dog ikke komme

de ledige til gode, og folk uden job vil ikke få en ekstra tilskyndelse til at søge arbejde. Ligeledes vil forskellen

mellem rig og fattig blive øget.


l Modsat kan der også tages fat i bunden af systemet, så det bedre kan betale

sig for de ledige at få et arbejde. Det kræver at bundskatten sættes ned eller at man indfører et jobfradrag.

På minussiden tæller, at det er meget dyrt, fordi stort set samtlige danskere betaler bundskat. Derfor vil den model være

mest effektiv, hvis man går målrettet til værks med et jobfradrag.



Mest effektivt

Regeringen har endnu

ikke meldt klart ud med, hvor stort råderummet til skattelettelser præcist er, og den understreger, at rapporten kun skal tages

som et debatoplæg. Men hvis det skrabede budget på fem mia. kommer til at holde stik, er der ingen tvivl om, at regeringen

er tvunget til at vælge. Ønsker den at bruge skattelettelserne til at få danskerne til at bruge flere timer på

jobbet, eller til at få flere af de ledige i arbejde.


Konklusionen i regeringens rapport synes at være klar. Den

største effekt fås ved at sænke mellem- eller topskatten. Det kan f.eks. ske ved at hæve beløbsgrænsen

for, hvornår man skal betale mellemskat. Derved kan man gå meget målrettet til værks over for nogle bestemte

grupper lønmodtagere.


Hertil kommer, at en sænkelse af top- og/eller mellemskat over en årrække vil

være mere eller mindre selvfinansierende. Det skyldes, at den lavere skat får danskerne til at arbejde mere.


Det

giver dem en højere indkomst, hvilket igen får flere penge til at trille ned i statskassen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen