Berlingske Business
LIVE: 

Lave priser og Netto-lukninger rammer Dansk Supermarked

Netto
Lukningen af Netto i Storbritannien har alene kostet koncernen 205 millioner kroner Foto:

Dansk Supermarkeds resultat faldt i 2016. Det var ramt af udgifter til at lukke Netto i Storbritannien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dansk Supermarkeds 1462 butikker og restauranter sled sig til et større salg i 2016. Billigere priser og sparsommelige kunder gør det dog svært, og enkeltudgifter pressede resultatet.

Samlet kunne Dansk Supermarked, der ejer blandt andet Netto, Føtex og Bilka, notere sig en omsætning på 57,9 milliarder kroner - omkring en halv milliard mere end i 2015.

- Det er en begrænset vækst. Men den er større end vores konkurrenters og faktisk ret pæn for dagligvaremarkedet.

- Danskerne bruger ikke så mange penge på dagligvarer, som vi kunne have tænkt os. Det er en udvikling, der har været der længe, siger administrerende direktør Per Bank.

Baggrunden for det hårde marked er ikke bare, at danskerne holder igen med indkøbene. Priserne falder også. Både på grund af konkurrencen, hvor der gives slagtilbud i flæng, men også på grund af den manglende inflation.

bilkasplitKennethNielsen

Mens omsætningen i 2016 er steget, har Dansk Supermarkeds resultat taget et hop i den dårlige retning på 417 millioner kroner eller 24 procent til 1,3 milliarder kroner.

- Vi er godt tilfredse med den underliggende drift. Men vi lukker Netto ned i Storbritannien, og det har alene kostet 205 millioner kroner, siger Per Bank.

Derudover er der større afskrivninger, og så tynger ejendomsmarkedet en smule.

- Vi er vel nok en af de største ejendomsoperatører i Danmark og har ejendomme for over 20 milliarder kroner. Sidste år solgte vi simpelthen færre ejendomme end året før, siger Per Bank.

29BUS246945883-175544.jpg

Det faldende resultat til trods fortæller Per Bank, at ejerne er godt tilfredse, da kæden stadig ligger i den bedste femtedel i Europa, når det kommer til at tjene penge.

Den plads skal der kæmpes for fortsat i 2017. Kampen om kunderne er enormt hård i Danmark, hvor Coop, Aldi, Lidl, Rema og flere slås med næb og kløer.

- Slaget kommer til at stå i de fysiske butikker. E-handel vil vokse markant, men 97 procent af omsætningen sker i butikkerne, siger Per Bank.

Pix-bilka

Coop satser hårdt på færdiglavede måltider, og den vej går Dansk Supermarked også.

- Der bliver flere måltidsløsninger, det ser vi tydeligt. Så det er her, væksten kommer til at være, siger Per Bank.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen