Del : SMS

Landsskatteretten: »Kritikken rammer forbi«

rykkere
Foto:

Beskyldningerne om inkompetence bliver afvist af Skatteankestyrelsen og Landsskatteretten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Landets virksomheder er i trygge hænder, når de klager over skattesmæk på området transfer pricing. Et specialiseret team bestående af fire kompetente jurister tager sig af sagsbehandlingen, og der er ingen behov for at styrke teamets kompetencer.

Sådan lyder svaret fra den ansvarlige i Skatteankestyrelsen, efter at Ecco, DI, Dansk Erhverv og landets revisorer har udtrykt mistillid til klagebehandlingen på transfer pricing-området.

»Som vi ser det, rammer kritikken forbi. Jeg anerkender, at transfer pricing er et komplekst sagområde. Men vi har de kompetencer, der skal til for at behandle sagerne,« siger Helle Smidt Gori, der er afdelingschef for skatteområdet i Skatteankestyrelsen.

19BUSEcco-skos-design-afdel.jpg

§ En pointe fra erhvervslivet er, at der for­uden jurister burde være økonomer til at behandle sagerne. Hvad mener du om det?

»Det er en juridisk prøvelse og bedømmelse, vi foretager, og derfor er det jurister, som sidder med sagerne. Men det er klart, at der også i transfer pricing-sager er tale om meget komplekse faktuelle forhold, men sagsbehandlerne er vante til at tage stilling til de underliggende faktiske forhold,« siger Helle Smidt Gori.

§ Hvor stort er jeres specialiserede team i transfer pricing, og hvor er folkene rekrutteret fra?

»Skatteankestyrelsen er en fusion af sekretariatet for Landsskatteretten og sekretariaterne fra ankenævnene, og det er medarbejdere derfra, som tidligere sad med samme slags sager, der nu sidder i transfer pricing-teamet. Der sidder lige nu fire medarbejdere, som foretager sagsbehandling,« siger Helle Smidt Gori.

Grundfos

§ Sagsmængden er vokset på transfer princing-området, så har I nok ressourcer?

»Vi skal foretage en prioritering af mange forskellige sager, og transfer pricing-sagerne er kun en lille del af dem, så jeg mener på den baggrund, at der er nok ressourcer afsat i øjeblikket,« siger Helle Smidt Gori.

Ecco kritiserede forleden, at selskabet kun fik 45 minutter til at fremlægge sin sag mundtligt i Landsskatteretten. Berlingske har spurgt den ledende retsformand i Landsskatteretten, hvorvidt det er rimeligt, at virksomheder må nøjes med så kort taletid.

»Der er normalt afsat 45 minutter til et retsmøde, og derfor har virksomheden typisk 20-30 minutter til sit indlæg. Hvis en virksomhed ønsker længere tid, kan retsformanden beslutte det, og der vil derfor ofte i større sager være sat 90 minutter af til hele retsmødet. Hvis en virksomhed beder om endnu længere tid, kan det også bevilges af retsformanden,« siger Susanne Dahl, ledende retsformand i Landsskatteretten, og tilføjer:

»Men Landsskatteretten afgør rigtigt mange sager, og vores retsmedlemmer er personer, som har andet arbejde ved siden af eksempelvis som dommere eller folketingsmedlemmer, så med den struktur, der er i dag, kan der ikke sættes mange flere dage af til en enkelt sag.«

Ecco

§ Ecco undrer sig højlydt over, at retsmedlemmer i Landsskatteretten ikke stillede spørgsmål til virkomhedens sag eller gik ind i materien. Bør Landsskatterettens retsmedlemmer gøre det?

»Vi drøfter materien i sagerne, når vi voterer, men det foregår bag lukkede døre. I nogle sager bliver der stillet spørgsmål. I andre bliver der ikke. Det afhænger af, om det enkelte retsmedlem eksempelvis føler behov for at spørge om nogle ting for at forstå et bestemt synspunkt eller få uddybet et faktisk forhold,« siger den ledende retsformand.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere