Del : SMS
Berlingske Business

Landbrugets markante stemme

Merrild
Når Martin Merrild træder ind i et rum, er man ikke i tvivl om, at han er der, og når han åbner munden, er man ikke i tvivl om, hvad han mener. I onsdags blev han valgt til ny formand for landbrugets hovedorganisation, Landbrug & Fødevarer, på et delegeretmøde i Herning. Foto:

Landbrug & Fødevarers nye formand, Martin Merrild, skal med sin markante stemme genskabe medlemmernes tillid til organisationen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han har ordet i sin magt og taler i et sprog, der kan forstås på staldgangen og på Christiansborg. Martin Merrild – Struers 57-årige viceborgmester – får brug for sine talegaver, når han overtager formandsposten i Landbrug & Fødevarer. Onsdag valgte medlemmerne at overlade ham dirigentstokken, som han skal bruge til at genskabe landmændenes tro på fremtiden og deres tillid til organisationen på Axelborg. Flere landmænd føler i øjeblikket, at Landbrug & Fødevarers dialog med politikere og myndigheder er for positiv og kompromissøgene. Landmændene er økonomisk presset, og politikernes øgede krav og kontrol gør det ikke nemmere at få positive tal på bundlinjen. Derfor er det ikke tilfældigt, at medlemmerne har valgt Martin Merrild som formand og talerør. Han er kendt som en mand, der er markant i sine udmeldinger, og selv om han vil fortsætte dialogen med det omgivende samfund, er der ingen tvivl om, at han klart vil markere, hvad landbruget mener. »Landbrug & Fødevarer er nødt til at fungere som landmændenes talerør, hvis vi skal have deres tillid,« siger Martin Merrild, der ser det som sin primære opgave at »styrke sammenholdet i erhvervet og give landmændene nogle bedre vilkår«. At landmændene valgte Martin Merrild som ny formand for Landbrug & Fødevarer frem for modkandidaten Henrik Frandsen skyldes ifølge kilder, som Berlingske Business har talt med, at Martin Merrild er mere klar i mælet. Når han træder ind i et rum, er man ikke i tvivl om, at han er der, og når han åbner munden, er man ikke i tvivl om, hvad han mener. Derfor kan det nok være, at Henrik Frandsen ville have lagt samme linje som Martin Merrild, hvis han havde vundet valget, men ordenes betydning er klarere, når de kommer ud af munden på Martin Merrild.

Landmanden og politikeren

Venstremanden Martin Merrild kommer fra en stilling som viceborgmester i Struer Kommune, hvor han 2007-10 var borgmester. Samtidig har han efterhånden haft så mange tillidsposter i landbruget, at han med rette kan kaldes en garvet herre i faget. Den politiske indsigt får han hårdt brug for, når han skal forhandle med politikerne på Christiansborg og gøre landmændene mere tilfredse, end de er i dag. Martin Merrild får også selv gavn af de ting, han får forhandlet igennem. På hjemmefronten driver han en gård sammen med sin kone, med hvem han har fire voksne børn. Parret avler mink og producerer slagtekyllinger. Det er netop koblingen mellem at være politiker og landmand, der gør Martin Merrild til en oplagt formand i Landbrug & Fødevarer. Han lægger da heller ikke skjul på, at han er landmand helt ind til benet. Når han en sjælden gang imellem under sig selv og sin familie en ferie, skal den helst krydres med hans hobby over alle hobbyer: Landbrug. »Jeg dyrker også landbruget, når vi er i udlandet. Jeg kan for eksempel huske, at hele familien engang var i USA, hvor vi sørgede for at lægge vejen forbi forskellige landbrug og landbrugsuniversiteter,« siger Martin Merrild, som fra flere kanter kaldes »konfrontatorisk«. En betegnelse, som han ikke selv mener er passende: »Jeg kan slet ikke nikke genkendende til det. Min indgang til at arbejde med landbrugspolitik har altid været at skabe dialog.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere