Del : SMS
Berlingske Business

Kvinder er interessante

pix-kvinder-købekraft biz
Den højt respekterede Boston Consulting Group forudsér, at kvinder i år 2028 står for 72 pct af privatforbruget. Herhjemme har Erhvervs -og Byggestyrelsen iværksat et projekt som har til formål at undersøge kvinders købekraft. Foto:

Ikke mindst for virksomheder, hvis de inddrager den nyeste marketing-viden. Og det skal et nyt forskningsprojekt, der er finansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsen, sætte endnu mere fokus på.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mistanken om, at kvinder sætter sig igennem i hjemmet og på arbejdspladser, ser ud til at være en sandhed. Den agtværdige Boston Consulting Group spår, at kvinder i år 2028 kontrollerer 72 pct. af verdens privatforbrug. I USA købes over 50 pct. af alle biler af kvinder, og selv the Economist, normalt besindighedens holdeplads, skrev for år tilbage: ”Forget China, India and the Internet: economic growth is driven by women.”

Nu er nyheden ikke mere radikal, end at Chrysler i 1995 ”opfandt” begrebet ”womenomics” ud fra viden om, at kvinder i fremtiden sidder på langt de fleste pekuniære ressourcer. Og i Danmark har Erhvervs- og Byggestyrelsen initieret et projekt, sekunderet af Danfoss, B&O, GN Netcom, Lindberg International, universiteterne i Aarhus og Aalborg samt design-people, der skal barsle med nyere indsigter om kvindernes potentielle købekraft.

− Kvinder repræsenterer et overset marked. Det betyder, at mange virksomheder kun i ringe grad fokuserer på produkter og services, der afspejler de særlige kvindelige præferencer, siger Klaus Schroeder, partner i århusianske design-people, der i øvrigt ikke har noget med PeopleGroup at gøre.

Schroeder er manden bag den nye analyse med kælenavnet ”female interaction”, der først er helt færdig ultimo 2011. Formålet er at bidrage med viden, så virksomheder får lettere ved at identificere de kvindetyper, der rører sig på markedet. Lindberg International har allerede skabt nogle typer, der ligger til grund for analysen. Og det er:

  • Den unge kommunikatør er 18 til 25 år, single, studerende og har ingen børn. Ser teknologi som et socialt redskab.
  • Traditionalisten er 40 til 60 år, er gift og er i fast job. Hun er skeptisk overfor teknologi − og tror ofte, det er hendes egen skyld, hvis noget ikke virker eller er svært at betjene.
  • Organisatoren er 40 til 60 år, gift og har fast arbejde. Hun motiveres af det udbytte, som teknologien indfrier for hende.
  • Æstetikeren er 25 til 40 år, gift eller i fast forhold. Har enten fast arbejde eller er studerende. Hun bruger æstetik til at udtrykke sin identitet og individualitet. Finder ligeledes motivation i det udbytter, som teknologien kan indfri for hende.

Det siger sig selv, at en kvinde kan flytte sig fra kategori til kategori, og at der i øvrigt er træk, der går igen på tværs af typologien. Nogle af de foreløbige resultater af analysen er, at kvinder indfanges af produkter, der hurtigere fører dem hen til et resultat. De er også ”kræsne” i den forstand, at de ikke vil nøjes med produkter, der er ”ferniseret” feminine. ”Pinking” er særdeles ildeset.

Undersøgelsen slår også fast, at marketing, der jo ejer kundeindsigten, ikke skal for sent ind i udviklingsprocesserne. Et produkt, der ikke står for marketing-testen, skal ikke kastes på markedet, før marketing-indsigten om kunde-præferencerne har været med til at give input. Og endelig afviser de foreløbige undersøgelser, at kvinder skulle være teknologi-angste.

Tesen om at kvinder ikke ”forstår sig på”, eller nægter at købe avanceret teknologi er noget vrøvl, ifølge Klaus Schroeder. Men præsentationen af produkter skal ikke centreres om nye gadgets, produktets ydeevne eller eventuelle features. ”What’s in it for me,” siger kvindelige købere fortsat, og da de sidder på 80 pct. af familiernes købsbeslutninger, må de siges at være en fornuftig skydeskive for virksomhederne.

Læs mere i Markedsføring 6-2011, der udkommer i uge 19.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere