Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Kvinder angriber mandlig fødegang

Kvinder mener, at mænd er bedst til at træffe ubehagelige beslutninger, men ellers er deres eget køn stærkest

på ni ud af syv ledelsesparametre.


Desværre bakker kvinderne ikke selv denne overlegenhed op ved at søge de øverste

stillinger i ledelseshierarkiet. Det viser en undersøgelse blandt 1.050 kvindelige ledere foretaget af Ledernes Hovedorganisation

og Børsens Nyhedsmagasin. Undersøgelsen dannede baggrund for en inspirationsdag for kvindelige ledere i går,

hvor kåringen af årets kvindelige leder - nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen - fandt sted.


Knap 20

pct. af Ledernes Hovedorganisations medlemmer er kvinder, og tallet er næsten tredoblet over de seneste 18 år.


Men

når kvinder har en erhvervsfrekvens omtrent på højde med mændenes, er der alligevel bemærkelsesværdigt

få kvinder i lederstillinger. Hvis væksten i andelen af kvindelige ledere fortsætter som hidtil, vil der gå yderligere

20 år, før der vil være lige mange mandlige og kvindelige ledere.

Ingen flinkeskole

Virksomhederne vil gerne

have kvinderne, hvis de tør gøre op med flinkeskolen, mener Asger Aamund, der selv har 30 års erfaring på direktionsgangene.

Som eneste mandlige taler på konferencen opfordrede han kvinderne til at udfordre den mandsdominerede kultur i de øverste

led af hierarkiet.

Mandlig fødegang

- Akkurat som en fødende ville blive ulykkelig, hvis hun blev mødt af

en "jordefar" på fødestuen, bliver mændene ulykkelige, hvis kvinderne vover sig ind på deres fødegang

- direktionsgangen - hvor mændene fostrer fantasi- og misfostre. Det er umuligt at få kvinder til at søge topstillinger,

men når de først er der, viser de sig at have mange af de lederegenskaber, man allerhelst vil finde hos en leder, siger

Asger Aamund, der endnu ikke har oplevet at modtage ansøgninger til topstillinger fra kvinder.


Undersøgelsen bringer

kvindernes egne bud på deres tilbageholdenhed. Kvinderne er ikke blege for at udpege flest lederkapaciteter hos deres eget køn.




Mest markant mener 72 pct., at kvinder er bedst til at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø og til at få det bedste

ud af medarbejderne, til at informere og kommunikere samt have mange bolde i luften på en gang.


Kun når det kommer

til at træffe ubehagelige beslutninger og resultater på bundlinien, får mændene de bedste karakterer.


At

kvinderne afholder sig fra at søge topstillinger, mener de skyldes, at mænd er bedre til at "bringe sig i position".


-

Kvinder bruger deres netværk socialt. Mændene er i netværk, fordi de regner med at drage fordel af det fagligt på

et tidspunkt, sagde forfatter og direktør Karen Schultz.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen