Del : SMS
Berlingske Business

Kundeflugten fortsætter fra Danske Bank

Kundeflugten fortsætter fra Danske Bank - 1
Mange Danske Bank-kunder følger denne kvindes eksempel og river deres bankbog i stykker. Foto:

En række større banker melder om massiv interesse efter Danske Bank har lanceret sit nye kundekoncept. Banken selv melder om god dialog med kunderne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tusindvis af bankkunder arbejder i disse dage på at komme ud af Danske Bank. Alene i Spar Nord har man fået 1.000 henvendelser den seneste uge. Det er ca. dobbelt så mange som normalt, og af dem forventer banken, at tre ud af fire bliver til et regulært kundeforhold.

»Der er ingen tvivl om, at boomet i antal henvendelser skyldes den aktuelle prisdebat, for boomet i henvendelser har accelereret i takt med debatten,« lyder det fra Spar Nords pressechef Leif Lind Simonsen, der peger på, at pris-utilfredsheden ofte spredes fra direkte berørte kunder og videre til venner og familie, som efterfølgende reagerer.

Fra både Jyske Bank, Nordea og Sydbank lyder der lignende meldinger. Selv om ingen andre for alvor sætter tal på de dramatiske kundeflytninger:

»Vi ønsker ikke at oplyse konkrete tal for antallet af nye kunder, der er kommet fra Danske Bank eller andre pengeinstitutter, men helt generelt kan jeg sige, at vi igennem længere tid har oplevet en stigende interesse for Sydbank, og den er absolut ikke blevet mindre i de seneste uger,« siger Jess Olsen, direktør for kundeområdet i Sydbank.

Kundetilstrømning

I Nordea oplever man en markant stigning i henvendelserne fra kunderne. Pressechef Stephan Ghisler opfordrer endda nye kunder til at udvise lidt tålmodighed:

»Alle kunder er velkomne, men det er en lidt mere kompliceret proces, hvis man skal flytte alle sine bankforretninger over.«

Hos YouGovs Brandindex, der løbende måler virksomheders image, har Danske Bank nået en foreløbig bund efter finanskrisen efter et voldsomt fald i den seneste tid. Men selv om image-karakteren for banken nu er negativ, så er det ikke sikkert, at nedturen er slut endnu, oplyser marketingchef Lars Gylling fra YouGov:

»Danske Bank ser endnu ikke ud til at have nået bunden rent imagemæssigt. Det seneste år har været hårdt ved bankens omdømme, fra historierne om renteforhøjelser i en periode, hvor forbrugerne ellers fra alle sider blev fortalt, at det generelle renteniveau aldrig har været lavere.«

Også sagen i Business om Danske Banks A og B-kunder, der blev fulgt op af en udsendelse i DRs Kontant, samt New Standards-kampagnen, har kostet på omdømmet, oplyser Lars Gylling:

»Man kan sige, at hver gang man hører noget negativt om banken, så trækker det umiddelbart omdømmet med ned.«

Business har spurgt Danske Banks chef for Personal Banking Danmark, Jan Svarre, om banken overvejer at droppe det nye gebyrkoncept. Men det har banken ikke svaret på. I stedet peger han på, at kunderne skal have flere oplysninger om kundekonceptet, for så ændrer de opfattelse:

»Vi kan i stigende grad se, at vi har en rigtig god dialog med størsteparten af vores kunder. Den dialog vil vi nu koncentrere vores kræfter om fremadrettet, fordi vi oplever, at jo mere vi får informeret kunderne om programmet, desto bedre synes de om det,« siger Jan Svarre.

Uigennemsigtigt

Selv om Danske Bank i mandags satte de laveste rentesatser ned på bankens billigste boliglån, billån, kassekreditter og forbrugslån, så er det dog ikke noget, som eksisterende kunder i de nye og bedste »Eksklusiv« og »Eksklusiv+«-kundegrupper umiddelbart får glæde af.

For at få lånerenten på ned til f.eks. fem pct. på et billån, skal man nemlig optage et nyt lån. Danske Bank oplyser tilmed, at de nye lånerenter har gjort bankens koncept mere gennemsigtigt, selv om banken fortsat opererer med et af de bredeste spænd mellem laveste og højeste udlånssatser herhjemme.

Banken oplyser heller ikke, hvilke lave lånerenter, man får adgang til, hvis man samler sine bankforretninger for at blive »Eksklusiv +«-kunde i banken.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere