Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Kunde-klausuler florerer trods ny lov

Danske virksomheder anvender stadig konkurrence- og kundeklausuler, selvom virksomhederne siden 1999 har været tvunget til at betale

kompensation til den ansatte både ved selve fratrædelsen og i den periode, klausulen gælder efter fratræden.



15

pct. af de 3571 adspurgte i service- og interesseorganisationen Civiløkonomernes seneste lønstatistik for 2002 er således

underlagt en konkurrenceklausul og ni pct. en kundeklausul, hvilket er på niveau med sidste år.



- Vi havde faktisk

forventet, at der ville ske et fald i antallet af klausuler p.g.a. af den ændring i funktionærloven, der blev gennemført

i 1999, siger arbejdsmarkedschef Bent Petersen, Civiløkonomerne.



Før 1999 skulle arbejdsgiverne ikke betale nogen

form for kompensation til den ansatte, når virksomhederne gjorde brug af en konkurrence- eller kundeklausul.



Men i juni

1999 blev funktionærloven ændret, så arbejdsgiveren ved medarbejderens fratræden minimum skal udbetale en

kompensation i form af et engangsbeløb svarende til halvanden måneds løn i forbindelse med konkurrenceklausuler.





Den pågældende medarbejder oppebærer desuden kompensation i form af halv løn så længe,

klausulen er gældende, uanset om det er en kunde- eller konkurrenceklausul. I det øjeblik medarbejderen får nyt

job, sker der dog modregning i kompensationen.

Gratis kompensation

Det er imidlertid kun muligt at opnå én

form for kompensation. Får den ansatte en kompensation for at påtage sig en konkurrenceklausul, kan den pågældende

ikke få kompensation for også at påtage sig en kundeklausul.



Netop kombinationen af de to klausuler har Danske

Sælgere, der organiserer godt 27.000 inden for salg og markedsføring, oplevet en stigning i i de seneste år. Organisationens

seneste lønstatistik for 2001 viser en stigning i de kombinerede konkurrence- og kundeklausuler fra 12 pct. i 1998 til 18,9

pct. i 2001 hos de medlemmer, som har en klausul.



- Arbejdsgiverne har opdaget, at det faktisk er gratis at lave en kombination

af konkurrence- og kundeklausuler, fordi de kun skal betale kompensation for den ene af klausulerne, siger analysechef Mikkel Søe, Danske

Sælgere.



Det billede genkender Dansk Arbejdsgiverforening dog ikke.



- Jeg har ikke indtryk af, at virksomhederne bevidst

udnytter, at de kun skal betale én form for kompensation. Vores råd til virksomhederne er generelt, at de skal tænke

sig om, før de laver klausuler af nogen form, siger ansættelsesretschef i Dansk Arbejdsgiverforening, Flemming Dreesen.



Han

mener også, at selvom virksomhederne skal betale kompensation for at bruge klausulerne, så slipper de dem ikke alligevel.



-

Behovet er det samme for virksomhederne uanset hvad. Angsten for, at f.eks. en ledende medarbejder smutter over til konkurrenten,

er stadig til stede, siger Flemming Dreesen.



Danske Sælgere forventer i øvrigt, at andelen af sælgere, der

har en klausul indføjet i deres kontrakt, vil ligge på nogenlunde samme niveau i 2002 som i 2001, oplyser Mikkel Søe.

Sidste år var andelen på 27,8 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen