Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kun få vil skifte el-selskab

El-sektoren herhjemme har ofret store summer det forløbne år på at informere og markedsføre sig over for

de private forbrugere op til den endelige liberalisering af el-markedet ved årsskiftet. Det har øget kendskabet til el-reformen

dramatisk.



Det viser en undersøgelse gennemført af Deloitte & Touche VidenCenter Energi. Selskabet gennemførte

en lignende undersøgelse sidste år, og det er netop derfor, man kan måle resultatet af sektorens markedsføring.



For

et år siden svarede tre ud af fire adspurgte, at de ikke havde kendskab til el-reformen. I dag er det kun hver femte dansker,

som er uvidende om det frie leverandørvalg, som hersker fra den 1. januar 2003.

Mindst 500 kr.

Til gengæld

viser Deloitte & Touche''s undersøgelse også, at danskerne privat ikke ønsker at skifte selskab med mindre,

den årlige besparelse bliver på mere end 500 kr., hvilket er stærkt urealistisk for private husstande. Det realistiske

niveau er besparelser på mindre end en hundredekroneseddel. Spørgsmålet er derfor, om ikke de mange markedsføringskroner

slet og ret er hældt ud i den blå luft, når danskerne alligevel ikke ønsker at skifte leverandør.



Statsaut.

revisor Jørgen Jørgensen, der er leder af Deloitte & Touche''s VidenCenter Energi, mener, at det ikke alene er en

forhastet konklusion, men også en forkert en af slagsen.



- Man kan ikke sige, at undersøgelsen på nogen måde

rummer overraskelser. Ikke ret mange havde ventet, der ville være stor interesse for at skifte selskab, hvis der i øvrigt

ikke kunne spares ret meget. Selskaberne selv har sparet på omkostningssiden, men forbrugerne mærker ikke direkte disse besparelser

på grund af øgede offentlige afgifter og stærkt stigende el-priser på el-børsen Nordpool, som følge

af tørke i Norge og Sverige. Under disse stigende priser ligger der altså besparelser hos de store spillere på

el-markedet, forklarer han.



Trods udsigten til en form for status quo, vil der nemt kunne ske ting og sager i fremtiden, som

vil kunne flytte kunder fra ét selskab til et andet, vurderer Jørgen Jørgensen.

Skred i sagerne

- I

Norge, hvor el-markedet blev liberaliseret for nogle år siden, så man også, at de private forbrugere blev hos den

leverandør, hvor de var. Selskaberne slumrede. Pludselig gik Statoil ud med en stor kampagne. Selskabet ville ikke bare sælge

olie til opvarmning af huset og benzin til bilen, men også levere strøm til boligen, og så kom der ellers skred

i sagerne deroppe. På samme måde vil vi givetvis se nye pakkeprodukter fra leverandører på det danske marked,

som vil kunne forrykke konkurrencesituationen, tilføjer han.



I undersøgelsen, der har omfattet 500 telefoninterview,

har man bl.a. spurgt, om forbrugerne ville være interesseret i, at den enkeltes el-leverandør kunne tilbyde perifere

produkter som fastnet og mobiltelefoni, internet-opkobling, kabel-tv og tyverialarmer.



I store runde tal bliver svaret et la-la.

En tredjedel er interesseret. Det tolker Jørgen Jørgensen således:



- Forbrugerne siger vel oversat, at det

lyder spændende, men at de godt vil se nogle tilbud, inden de takker ja. Det er ikke nogen afvisning.



Deloitte & Touche

har i øvrigt benyttet lejligheden til at spørge forbrugerne, om de er villige til at betale mere for deres el, hvis

den er produceret milj

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen