Del : SMS
Berlingske Business

Krydstogtskibe er ladet med succes

Skib
2.500 tyske turister indtager København med krydstogtskibet AidaBlu. Havnemyndighederne håber med tiden at få helårs-trafik med de forbrugslystne krydstogt-rejsende, der lægger 1,3 mia. kroner i København på en sæson. Foto:

Selv om resten af den danske turistbranche skranter, har krydstogtskibene succes år efter år. Krydstogtturisterne er blevet en fuldfed forretning for København, og en ny lang kaj i Frihavnen skal sikre den fortsatte strøm af turister fra byens vandside.

Artiklen fortsætter under annoncen

Allerede ude på åbent hav sender »AidaBlu« store våde kys i retning af København. Krydstogtskibets store påmalede mund bryder bølgerne, som det 252 meter lange tyske skib målrettet glider ind i Langelinie Havn. En kæmpe fladskærm på toppen af skibets dæk forkynder højlydt Københavns mange turistglæder: »Willkommen in Kopenhagen«, mens mange af de omkring 2.400 ombordværende tyske turister forventningsfuldt titter ud af kahytternes koøjer. Knap er krydstogtskibet forankret, før sluserne åbnes, og de ivrige turister strømmer ud på kajen for at opleve København, inden de skal sejle videre samme aften.

Røde turistbusser stimler sammen på kajen og reklamerer for »Mermaidtours«, mens flyers flyver rundt i luften for at fange turisternes opmærksomhed. Familien Schadeberg spørger om vej til »Die kleine Meerjungfrau«. Far Dirk, 42 år, opremser dagens turistmål: Kastellet, Amalienborg, Rosenborg og Christiansborg: »Og så skal vi shoppe,« afbryder mor Astrid, 41 år. Sønnerne Malte og Sönke nikker spændt. Familien har på forhånd vekslet 150 euro til danske kroner, som skal bruges alle sammen.

Tyske »AidaBlu« er blot ét af de i alt 377 krydstogtskibe, som lægger til kaj i Copenhagen Malmö Port, CMport, denne sæson, og familien Schadeberg er fire af de omkring 850.000 krydstogtturister, som lægger søvejen forbi København og går om bord i byen med guide og penge på lommen. Krydstogtturisme er blevet en vaskeægte succesforretning for både København og CMport, som tager imod det stigende antal krydstogtskibe i de tre havneområder Frihavnen, Langelinie Havn og Nordre Toldbod.

Over de seneste 20 år er krydstogtturismen målt på antal krydstogtskibe og turister vokset med ti procent i havnen, som i dag er Nordeuropas største krydstogthavn. I dag omsætter CMPort for 100 mio. kroner på krydstogt- og færgeturismen, hvilket svarer til 15 procent af havnens samlede omsætning.

Skiftested

CMPort tiltrækker ikke de mange krydstogtskibe uden grund: »Som havn har vi en unik position i København,« siger Arnt Møller Pedersen, markedschef i CMPort og kryds-togtansvarlig. »København bliver brugt som skiftested for mange passagerer, som stiger af og på krydstogtskibene i byen, da vi ligger meget tæt på lufthavnen og hotellerne. Og så har vi et virkelig godt netværk,« siger Arnt Møller Pedersen om det store udbud af restauranter, hoteller, Tivoli, lufthavnen, museer, taxaer og shoppingcentre, som arbejder sammen om at få krydstogtturisterne til at forbruge så meget som muligt i København. For krydstogtturismen er ikke bare en fuldfed forretning for CMPort.

Også hovedstadens mange museer, restauranter, shoppingcentre, hoteller etc. tjener betragteligt på de mange krydstogtturister, som i løbet af en sæson forbruger omkring 1,3 mia. kroner i København. Størstedelen af krydstogtturisterne, der ligesom passagererne på »AidaBlu« kun bliver én dag i København, bruger gennemsnitligt 600 kroner i byen, mens de passagerer, som står af eller på et krydstogtskib i København, gennemsnitligt bruger 1.600 kroner i døgnet i byen.

Største succeshistorie i dansk turisme

Og i en tid, hvor turisterne viger uden om Danmark, som over de seneste mange år har tabt væsentlige, globale markedsandele på turisme, er der grund til at glæde sig over krydstogtturismen i Danmark, mener Lise Lyck, centerleder ved Center for Turisme på CBS: »Det er simpelthen den største succeshistorie i dansk turisme. Det er rart at kunne sige, at der i det mindste er ét område, vi er gode til – og det er krydstogtturismen. Det er ganske enkelt blevet en rigtig god forretning.« siger Lise Lyck.

Hun tror, at krydstogtturismen i Københavns Havn har vokset sig stor i kraft af det velfungerende samarbejde mellem i alt 50 bus-, hotel-, restaurations- og luftfartsselskaber, som er gået i alliance om at få krydstogtturisterne til at blive så længe som muligt i København – og dermed bruge flere penge.

»Københavns Lufthavn er for eksempel blevet start- og slutlufthavn for kryds-togterne, sådan at folk bliver et par dage i byen og bruger penge her. Vi får større og større globale andele i krydstogtturismen,« siger Lise Lyck, som fortæller, at krydstogtrejserne har vokset sig større også på globalt plan.

»Før i tiden var det kun amerikanske turister. Men i dag rejser mange helt almindelige mennesker på krydstogt. Det kan være ganske billigt at rejse på krydstogt, og så er det en sikker og komfortabel rejseform,« siger Lise Lyck, som spår, at markedet vil være i vækst de næste mange år – så københavnerne skal huske at opføre sig venligt og imødekommende, formaner hun.

Hos CMport regner de bestemt også med, at krydstogtturismen vil vokse med omkring fem-ti procent de næste mange år.

For at ruste sig til de mange nye krydstogtskibe er en ny, lang mole under opsejling i Frihavnen.

»Vi har investeret godt 500 mio. kroner til en ny 1.100 meter lang kaj, som giver plads til tre lange krydstogtskibe på samme tid,« fortæller Arnt Møller Pedersen om den nye lange kaj, som står klar næste år. Men da de fleste krydstogtskibe ankommer i weekenderne, kan der godt blive lidt trængt:

»Vi ville gerne have en mere jævn fordeling af anløb hen over ugen, så vi havde plads til endnu flere skibe,« siger Arnt Møller Pedersen.

Drømmen er en krydstogthavn som den i Barcelona, hvor krydstogtskibene lægger til kaj året rundt: »Vi arbejder på at få sæsonen til at begynde tidligere og slutte senere,« fortæller Arnt Møller Pedersen.

Tilbage på kajen døjer det midaldrende ægtepar Eva og Oliver Baum med en mindre udfordring.

»Kan man ikke betale med euro i Danmark?« spørger Eva Baum.

Til forskel fra familien Schadeberg har de ikke vekslet til danske kroner, og tiden på dansk jord er knap.

»Nå, men så har vi jo et problem. Så kan vi ikke bruge nogen penge i dag,« siger hun, før hun og ægtemanden hopper på en »Mermaid-tour«. Den kan nemlig godt betales med euro.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere