Del : SMS
Berlingske Business

Kriseselskaber bærer hovedansvar for bankkrak

Den krakkede Tønder Bank
Foto:

Den krakkede Tønder Bank har angiveligt ydet lån uden nogen form for sikkerhedsnet til en række kriseramte selskaber, afslører avis.

Artiklen fortsætter under annoncen

De to forretningsfolk Lars Schilling Jacobsen og Thomas Nitz har til sammen lånt op mod 90 millioner kroner af den krakkede Tønder Bank til en række selskaber, som de står som ejere af. Det skriver Børsen, som har fundet frem til de selskaber, som ifølge Fondsrådet bærer hovedansvaret for bankens kollaps.

Ifølge avisen har de fleste af selskaberne en elendig økonomi, men har til trods opnået fordelagtige vilkår i banken.

Mens Lars Schilling Jacobsen udgiver en række håndarbejdsmagasiner, har Thomas Nitz blandt andet specialiseret sig i at sælge logotrøjer til sportsklubber og flykurser til amatørpiloter.

Til Børsen forklarer Lars Schilling Jacobsen dog, at han reelt set ikke har meget indflydelse på sine selskaber.

- Jeg ved godt, at jeg står som moderselskab på det, mens man kan jo godt være moderselskab uden at have nogen indflydelse på driften reelt set. Min aktieportefølje kan jo godt være sådan, at jeg sidder med a-aktier, og nogen andre sidder med b-aktier, men de bestemmer, siger han.

Også erhvervskunden og ejendomsprojektet Teglværksbyen bærer ifølge Fondsrådet et hovedansvar for kollapset, skriver Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere