Del : SMS
Berlingske Business

Krisen sender varer længere væk

globus

Danske virksomheder sender deres varer i gennemsnit 150 kilometer længere væk end før krisen, viser en ny analyse fra DI. Tabet på nærmarkederne har fået virksomhederne til at kigge længere væk, mener professor.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den gennemsnitlige vare rejser 150 kilometer længere i dag, end før krisen brød ud, viser en ny analyse fra DI. Og det er overraskende oven på 20 år, hvor den gennemsnitlige eksportlængde stort set ikke har rykket sig.

Forklaringen er, at krisen har ramt hårdest på de traditionelle nærmarkeder Sverige, Tyskland og Storbritannien, mens nedturen på markederne i Asien ikke har været helt så slem.

– Det er nærliggende at tro, at virksomhederne begynder at søge længere væk, når de traditionelle markeder bliver ramt af krise. Man forventer, at væksten vil være størst på de asiatiske markeder i de kommende år, og derfor vil dansk eksport også få længere transport i fremtiden, siger økonomisk konsulent i DI Allan Sørensen til DI Indsigt.

En øjenåbner

Virksomheder fra Frankrig, Irland og Portugal har været langt bedre til at opsøge de nye markeder i Sydøstasien, viser analysen. Og Ifølge professor Torben Pedersen, CBS, har danske virksomheder været orienteret mod Europa og USA. Men krisen har fået dem til at vågne op.

– Danske virksomheder har været for langsomme til at opdage de nye markeder. Der har skullet en øjenåbner til i form af en krise og lav vækst på de traditionelle markeder, før de for alvor er begyndt at rykke på de nye markeder, siger Torben Pedersen til DI Indsigt.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere