Del : SMS
Berlingske Business

Krisen flytter rundt på Danmarks store virksomheder

pix-maersk
Foto:

Energi, medicin og design i bred forstand dominerer stadig mere blandt de store danske virksomheder, mens bygge- og IT-virksomheder skrumper.

Artiklen fortsætter under annoncen

De seneste fire års finans- og gældskrise har ændret markant på styrkeforholdet blandt de store virksomheder i dansk erhvervsliv.

Det kan man læse ud af Guld 1000 – listen over Danmarks 1.000 største virksomheder, som i dag offentliggøres i Berlingske Business Magasin.

Overalt på listen rykker energiselskaberne op. Det samme gør designvirksomheder og medicinalkoncerner, mens byggerelaterede selskaber og IT-virksomheder forholdsmæssigt fylder stadig mindre blandt de store. Listen rangordner virksomhederne efter omsætning og baserer sig på 2011-regnskaberne.

Tallenes tale er tydelig. Omsætningen i de danske energiselskaber med Mærsks Olie og gas-aktiviteter, DONG Energy og de to store danske oliehandlere, United Shipping & Trading og Wrist Group i spidsen, er siden 2007 vokset med hele 57 procent. Hvor sektorens virksomheder før krisens begyndelse i efteråret 2008 sad på 10 procent af de 1.000 største virksomheders samlede omsætning, repræsenterer sektoren nu 14 procent.

Tilsvarende er de store virksomheder inden for gruppen design, møbler, tekstil og beklædning vokset med 34 procent i de seneste fire kriseår. Virksomheder som Lego, der ekspanderer globalt inden for legetøj, Holck Povlsen-familiens Bestseller i modetøj, Ecco Sko og Lars Larsens Jysk er blandt de store koncerner, der flytter designgruppens virksomheder op ad listen.

Desuden løber de stærke danske medicin- og medico-virksomheder som Novo Nordisk, Lundbeck og Coloplast fra det øvrige førerfelt i dansk erhvervsliv med en samlet vækst i omsætningen siden 2007 på 32 procent.

Krisen rammer IT-branchen

Taberne blandt de store virksomheder er ikke overraskende dem, der hører hjemme i den stærkt konjunkturfølsomme byggebranche.

Omsætningen blandt de entreprenørvirksomheder og byggemateriale-producenter, som optræder på listen, er siden 2008 faldet med 15 procent. Dog spores der i 2011 en lille fremgang i selskaberne i forhold til 2010.

Mere overraskende er det måske, at krisen har været hård ved de store virksomheder i IT-branchen, hvis omsætning samlet er faldet med 13 procent i fire-årsperioden. Nokias lukning af en stor forskningsafdeling i Danmark og Ericssons udflytning af produktion fra Danmark til Tyskland er enkeltfaktorer, der spiller ind.

Det samme gør den hårde konkurrence i telesektoren, hvor selskaberne trods faldende salgspriser skal levere stadig flere netværksydelser. Den øvelse kan TDC, Telenor, Telia og alle de andre kun finansiere ved at spare og rationalisere.

Den kraftige ekspansion af energisektoren i Danmark er ifølge tidligere departementchef Jørgen Rosted, leder af Erhvervsministeriets forskningsenhed, ikke blot et resultat af stigende energipriser – råolieprisen voksede i perioden fra 2008 til 2012 fra 40 dollar til 110 dollar pr. tønde. Den skyldes i lige så høj grad, at både de virksomheder, der udvinder energi, og de, der handler med energi, har formået at udvikle nye produkter og deltage aktivt i den grønne omstilling, som er på vej. Ikke bare i Europa, men også i Asien og USA.

Udviklingen i branchernes styrkeforhold kan få betydning for, hvordan erhvervspolitikken i Danmark tilrettelægges i de kommende år. For uanset om man kan lide det eller ej, spiller det en rolle hos politikerne, om en branche er i vækst og rummer store synlige danske ikon-virksomheder som A. P. Møller – Mærsk, Lego og Novo Nordisk, der kan virke som lokomotiver for de mindre.

Læs om Danmarks 1.000 største virksomheder i det store Guld 1000-nummer, Berlingske Business Magasin torsdag 25. oktober 2012. Køb magasinet her.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere