Del : SMS
Berlingske Business

Krisen får danskerne til stort forbrugsskift

pix-tøj
Foto:

Den fortsatte økonomiske krisestemning i dansk økonomi sætter sig nu med meget stærke fingeraftryk i danskernes forbrugsmønster.

Artiklen fortsætter under annoncen

Politikernes gentagne ønsker om, at danskerne skal smide forsigtigheden over bord og begynde at forbruge mere, er antagelig en fejlbedømmelse af dimensioner. Det er nemlig helt andre værdier og holdninger, der i dag præger danskernes forbrugsadfærd.

Andre værdier på spil

Store benzinslugende biler, kostbare mærkevarer og tendensen til at skulle flashe sin rigdom, er blevet afløst af helt andre værdier, og det har i den grad påvirket danskernes indkøbsmønster, viser de seneste opgørelser fra Danmarks Statistik overfor danskernes forbrugsmønster.

Discountforretningerne er ikke alene om at lyse op i detailhandlen for tiden. Det samme gælder en stribe specialforretninger, som har fremgang baseret på danskernes tilbagetog til det nære, hjemmet, det enkle, den varige og gode billige oplevelse.

Eksempelvis har dyrehandlere haft en omsætningsfremgang på næsten 50 procent siden 2005, hvor det mest af detailhandlen blot er gået fem procent frem, fremgår det af tallene fra Danmarks Statistik. Andre specialforretninger i markant vækst er fiskeforretninger, camping og sportsudstyr, hjemmeelektronik og til dels cykelforretninger og byggemarkeder.

Forbrugerne prioriterer helt anderledes end før krisen

Generelt har danskerne skruet markant ned for privatforbruget de seneste år. Men det er altså mest sket der, hvor forbruget har været præget af glimmer. Grundlæggende tyder meget derfor på, at man går galt i byen, hvis man forventer at det vigende privatforbrug er et forbigående, konjunkturbestemt fænomen. Der er mere i det: Forbrugerne prioriterer helt anderledes, end de gjorde før krisen. Ikke blot i forhold til dyrt eller billigt, men også i forhold til, hvad man så køber, når der bliver brugt penge til andet end de daglige fornødenheder.

Alt det, der giver ydre status, er trængt tilbage, til fordel for forbrugsgoder, der giver en substantiel værdi for den enkelte. Der er skåret ned på boligindretning og fladskærme. hvorimod der bliver brugt flere penge på gaver, sports- og campingudstyr og altså kæledyr.

Prøv Økonomisk Ugebrev i en måned for kun 500,- kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere