Del : SMS
Berlingske Business

Krise lægger låg over erhvervs-sponsorater

pio
Foto:

Efter mange års fremgang for erhvervssponsorater har krisen nu indhentet denne del af virksomhedernes markedsføring.

Artiklen fortsætter under annoncen

En hård tid er i vente for mange idrætsklubber, fordi idrætsverdenens erhvervssponsorer i krisens skygge er begyndt at nærstudere deres markedsføringsomkostninger, og her er sponsorater én af de udgifter, de nemt kan få øje på.


Det mener direktøren for Danmarks angiveligt største, uafhængige sponsorrådgivningsfirmaer, Thomas Badura, SponsorPeople, der især fremhæver fodbold-, håndbold- og ishockeyklubberne som nogle af de idrætsklubber, der må imødese faldende sponsorindtægter.


Hans forudsigelse understøttes af direktøren for Sport One Danmark A/S, Steen Fladberg, der også forudser en nedgang i sponsorbidragene.


- De store virksomheder har i 2009 barberet deres markedsføringsomkostninger med op imod 65 procent, og derfor kan det ikke undgås, at erhvervssponsorater også i høj grad vil blive berørt. Virksomhederne har jo en række »must have«-markedsføringsudgifter til blandt andet brochure- og katalogudgivelser. Derfor er sponsorater et nærliggende sted at spare. Alle kommer til at mærke det. Det er en virkelighed, man er nødt til at holde sig til, siger han.


Sport One Danmark A/S, der blev etableret i 2007, ejes af Danmarks Idræts-Forbund, DIF, og Team Danmark.





Afhængig af bidrag





Sportssponsorering har ellers været en langvarig væksthistorie herhjemme. Ifølge Dansk Oplagskontrol blev der i 2002 brugt 776 mio. kr. på sportssponsorering. Det tal var sidste år nået op på 1.258 mio. kr. Alene fra 2007 til 2008 var stigningen på 6,4 procent.





Det er ikke kun idrættens verden, der er afhængig af sponsorbidrag. Erhvervssponsorernes betydning for kongres- og kulturhuse er også stærkt stigende, selv om tallene her ikke tåler sammenligning med idrætssponsorater.





Ikke desto mindre fastslår formanden for Danske Koncert- & Kulturhuse, DKK, musik- og teaterchef Mikael Qvist Rørsted, at erhvervssponsorerne betyder uendeligt meget.





- Det er erhvervssponsoraterne, der giver os mulighed for at lave de højtprofilerede arrangementer med verdensnavne, som kan være med til at brande den by, koncerthuset ligger i. Vore medlemmer er fortrinsvist helt eller delvist ejede af den enkelte kommune. Derfor har vi alle en form for »public service«-forpligtelse som kulturinstitution. Nogle af de meget højtprofilerede arrangementer kan ganske enkelt ikke give overskud uanset, hvor højt vi ellers satte billetprisen, men de er vigtige for husets og byens image, og her kan erhvervssponsorernes bidrag ikke overvurderes, siger han.





Også DKK har mærket sponsorfremgang. Fra 2007 til 2008 steg sponsorindtægterne med 9,2 procent. De udgjorde sidste år cirka 26 mio. kr., hvilket er det halve af, hvad husene har modtaget af kommunerne i støtte.





Hvorvidt den nu står på nedtur, vil Mikael Qvist Rørsted ikke afvise, men han er grundlæggende optimist.





- Jeg kan ikke udelukke, at enkelte huse vil komme til at opleve en tilbagegang, men jeg føler mig helt overbevist om, at der bliver tale om en mindre nedgang. Vi kommer ikke tilbage på 2007-niveauet. Tilbagegangen vil være mindre, hvis der overhovedet bliver tale om en tilbagegang. Det kan jeg godt tvivle på, siger han.





Sponsor-indflydelse





DKK-formanden begrunder det blandt andet med, at kultursponsoraterne generelt er mere stabile, og så dækker de i øvrigt oftest en årrække.





- Forskellen på os og idrættens verden er nok også, at idrætsklubberne markedsfører sig mere agressivt, fordi de sjældent har udsolgt til deres kampe og stævner, mens der er grænser for, hvor mange vi kan lukke ind til en forestilling. Kunstnerne er generelt ikke stemt for udelukkende at optræde for sponsorer og deres samarbejdspartnere. De vil også have deres fans i tale, tilføjer han.





Det ser Thomas Badura som én af kulturens store udfordringer i forhold til erhvervssponsorater i fremtiden.





- Hvad enten man er et koncerthus eller et museum, er der ikke tradition for, at en sponsor får den store indflydelse på indholdet i en forestilling eller udstilling. Men erhvervssponsoratet har som begreb de senere år undergået en professionalisering, der kræver en mere kommerciel tilgang til sponsorerne. Den tid, hvor et sponsorat var god, gammeldags støtte er forbi. Nu vil sponsorerne have mere valuta for pengene, og her kan det godt være et problem for ledelsen i en kulturel institution, at sponsorerne på sin side stiller højere krav, mens bestyrelsens på den anden side har et udgangspunkt i tidligere tiders mere traditionelle støtte. Erhvervssponsorater er kort og godt blevet et professionelt markedsføringsværktøj, siger han.





I Aalborg, hvor Ernst Trillingsgaard er direktør for Aalborg Kongres & Kultur Center, AKKC, mærker man også sponsorernes stigende krav.





- Det er ikke sådan, at de vil have flere billetter for de samme penge. Kravene går snarere på mere service i form af for eksempel netværksmøder i forbindelse med de kulturelle arrangementer, hvor de kan møde hinanden uformelt og dyrke de indbyrdes relationer. De vil ganske enkelt have mere ud af det at være sponsor, siger han.





AKKC henter årligt cirka 5,5 mio. kr. hos sine erhvervssponsorer. Enkelte er faldet fra i årets løb, mens andre er komme til. Ernst Trillingsgaard vurderer, at en eventuel tilbagegang vil holde sig under fem procent. Det nordjyske center har i øvrigt oprustet på sponsorfronten, så der nu er to medarbejdere, som er dedikeret kontakten til sponsorerne og hvervning af nye sponsorer.





Langsigtede aftaler





I Ringsted Kongrescenter kom man først i 2007 med på sponsorvognen. Her har man i dag 12 kulturpartnere, som direktør Marius Byriel, kalder sine erhvervssponsorer. Målet er højere, men centret har i år måttet sige farvel til to sponsorer. En på grund af krisen. En anden på grund af strukturelle omlægninger.





Selv om krisen lige nu lægger et låg på udviklingen inden for erhvervssponsorater, er der på den lange bane optimisme over en bred kam.





- Nok indgås der i dag færre nye sponsorater, men der bliver altså fortsat underskrevet en del aftaler, og når først en virksomhed har indgået en sponsoraftale, er der som regel tale om langsigtede aftaler, der ikke lige opsiges på grund af en periode med krise, siger direktør Bjørn Karsholt, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, DRRB.





Steen Fladberg fra Sport One Danmark A/S mener ligefrem, at der på bagkant af krisen kan komme en stor opblomstring inden for erhvervssponsorater til idrættens verden.





- Erhvervslivet kan lære meget af idrætten. Her finder du vindere og vinderhold, der kan være stærke rollemodeller i forhold til virksomhedernes HR-afdelinger. Interessen er der allerede. Enhver organisation skal jo gerne spille sammen som et hold og vinde, siger han.


Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere