Del : SMS
Berlingske Business

Kraftig stigning i antal konkurser

Pix-konkurser
Antal konkurser voksede kraftigt i december sidste år. Foto:

Antal konkurser voksede kraftigt i december og kom op på 582. I november var det tilsvarende tal på 435. Men hele 2012 bød på det laveste antal konkurser siden 2008.

Artiklen fortsætter under annoncen

Antal danske virksomheder, der må dreje nøglen om, vokser kraftigt.

I december var der 582 konkurser mod 435 i november, når der korrigeres for normale sæsonudsving. Det svarer til en stigning på 34 pct.

Det viser helt nye tal fra Danmarks Statistik.

Hos Danske Bank er økonom Jens Nærvig Pedersen ikke så bekymret over udviklingen.

Han understreger, at det er en kedelig nyhed, at antallet af konkurser skød i vejret i december, men han påpeger, at det skyldes en ekstraordinær stor stigning i konkurser, hvor der ikke er registreret nogen beskæftigelse.

Den gode nyhed er, at hele 2012 bød på det laveste antal virksomheder, som bukkede under siden 2008. I alt 5.468 virksomheder bukkede under sidste år. Det er en anelse lavere end året før.

”Det er naturligvis positivt, at antallet af konkurser var lavere sidste år end i de foregående år, og 2013 kan meget vel byde endnu et fald i antallet af konkurser. Først og fremmest fordi det store antal konkurser vi hidtil har registreret under krisen med til at ligge et loft antallet af konkurser nu,” siger Jens Nærvig Pedersen.

”Dernæst er der udsigt til en anelse højere økonomisk vækst i år end sidste år, hvilket også generelt bør hjælpe på virksomhedernes økonomi,” siger Jens Nærvig Pedersen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere