Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Kræver brancherettet uddannelse

Metalarbejdsgiverne i DS Håndværk & Industri har svært ved at genkende billedet af at små virksomheder

ikke tager imod uddannelsestilbud. De oplever derimod en stigende interesse for efteruddannelse.


Institut for Konjunturanalyses,

IFKA, undersøgelse viste, at mange små virksomheder slet ikke har nogen uddannelsesaktiviteter, ikke har nogen uddannelsensansvarlig

og ikke afsætter en krone til kurser på budgettet.


Og argumenterne for, at de ikke får efteruddannet folk

er tid, penge og manglende planlægning.


- Vi har i de seneste to år set et kraftig stigning i det antal virksomheder,

der tilmelder sig de kursus- og konferencetilbud vi giver, fortæller informationschef i DS Håndværk & Industri

Poul Bavngaard.



Konkrete tilbud

En af forklaringerne kan være, at det de små virksomheder efterlyser meget konkrete

uddannelsestilbud - som også tidsmæssigt passer til virksomhederne.


- Vores fornemmelse er, at når kurset bliver

konkret, så har de både vilje og tid til at deltage. Sidste år havde vi næsten 2200 deltagere på de kurser

og konferencer, som DS udbød. Fordelt på mange forskellige emner om former, der strakte sig fra konference, hvor man

udvekslede og udviklede sine evner som leder, til konkret undervisning i f.eks. den nye tilbudslov eller brug af den overenskomst

der er aftalt på metalområdet, fortæller Poul Bavngaard.



Drop forgyldt kant

Kurserne om den nye tilbudslov

og brugen af overenskomster skal lægges oven i de aktiviteter, som virksomhederne har fundet andre steder end hos DS. Det er

f.eks. på AMU-centrene og gennem smedenes uddannelsesfond.


- Vi kan se, at hvis vi tilrettelægger vore kurser efter

de behov virksomhederne har, så tilmelder de sig også. F.eks. er vi netop blevet bedt om at lave en særligt kursus

for nyetablerede og kommende virksomhedsejere -altså iværksætterne på metalområdet. Og her strømmede tilmeldingerne

ind, så vi i dag har lige godt 200 personer, der ønsker at komme med. Det synes vi selv er meget flot og det viser at

også de helt små virksomheder er klar til at udvikle sig, hvis de blot får de rigtige tilbud, siger han og fortsætter:


-

Og det er ikke nødvendigvis konferencer med "forgyldt kant" på flotte centre. Det er indholdet, der tæller

for den lille virksomhed. Der skal ganske enkelt læres noget, konkluderer Poul Bavngaard.


DS Håndværk &

Industri har godt 2400 medlemsvirksomheder.


Selv om det ikke er alle, der har deltaget i uddannelse i løbet af et år, er

den procentuelle andel ganske høj - ikke mindst set i lyset af, at de lidt større virksomheder supplerer uddannelserne

med specialkurser og aktiviteter fra professionelle kursusvirksomheder, der lever af at lave uddannelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen