Del : SMS
Berlingske Business

Kontanter skal holde seniorer på arbejde

Arbejdsgivere skal være villige til at tilbyde særordninger for at holde de ældre på jobbet. Men det er en hård kamp mod efterlønsordningen, der ser ud til at bestå.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det grå guld. En fortærsket kliché om den ældste gruppe af arbejdsstyrken, der nu er mere rammende end før.

Ifølge Arbejdsmarkedskomissionens rapport, der blev offentliggjort i går, er det essentielt for det danske samfund at holde de ældre på arbejdsmarkedet længere tid end tilfældet er nu.

Ingen reformer

Men siden finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) allerede inden rapportens offentliggørelse har meldt ud, at ingen af kommisionens forslag bliver vedtaget, er det mere end før arbejdsgivernes ansvar at fastholde den erfarne gruppe på arbejdsmarkedet.

Ældresagen offentliggjorde i starten af 2008 en rapport, der blandt andet belyste, hvornår ansatte over 50 år har tænkt sig at forlade arbejdsmarkedet. Omkring fire ud af ti regner med at trække sig tilbage, når de er mellem 60 og 63 år, mens tre ud af ti regner med at fortsætte til de har rundet 67 år. Kun én ud af tyve vil blive på jobbet, indtil de ikke kan mere.

Fleksibilitet

Det ser dog samtidig ud til, at der ikke skal så meget til for at holde denne gruppe fast på markedet. Næsten halvdelen af de udspurgte vil sandsynligvis eller helt sikkert blive på arbejdsmarkedet, hvis arbejdstiden kunne tilrettelægges mere fleksibelt. Det falder fint i tråd med de råd, som erhvervsorganisationerne giver deres medlemmer.

- Vi råder vores medlemmer til at lave nogle seniorordninger, hvor man kan kigge på lavere arbejdstid eller at ændre arbejdsfunktionerne til nogle mindre krævende, siger Steen Nielsen, fra Dansk Industri.

Indgå dialog

Ældresagen har også som mål at fastholde de ældre på arbejdsmarkedet – både for samfundets skyld, men også fordi, de er en attraktiv arbejdskraft.

- Vi kan se, at det hjælper, når den enkelte ældre får at vide af sin arbejdsgiver, at der er brug for vedkommende. Man skal indgå en dialog om, hvordan man kan indrette arbejdet mere fleksibelt og attraktivt for den aldrende medarbejder. Jeg har hørt fra et medlem, som ikke forstår, hvorfor hans A-kasse sender ham breve om, at nu skal han til at holde op med at arbejde. Det fik ham til at føle sig som en andenrangsarbejder. Vi skal derimod opfordre de ældre til at blive, siger Peter Halkjær, der er ældrepolitisk konsulent i Ældresagen. Dansk Erhverv mener ligeledes, at virksomhederne skal satse mere på de ældre for at beholde dem på jobbet.

- Man skal først og fremmest behandle dem på lige fod med alle andre. De skal have kompetenceudvikling, ros og have at vide, at de er en ressource og ikke en byrde. Man skal ved medarbejderudviklingssamtaler snakke om fremtidsplanerne. Så kan man høre, om man kunne indrette sig efter medarbejderen og måske tilbyde kortere arbejdsuger, siger arbejdsmarkedspolitisk chef ved Dansk Erhverv, Ole Steen Olsen.

Unfair konkurrence

I Ældresagens rapport fremgår det også hvad, der kunne få de ældre til at skrotte ideen om efterløn. Af en lang række forskellige faktorer, der spiller ind, er det kolde kontanter, der er vigtigst for seniorarbejderne. Der er næsten tre gange flere, der vil have højere indkomst, end der er, der vil have nedsat arbejdstiden. Netop derfor tror DI og DA også, at det bliver en kamp op ad bakke for arbejdsgiverne, da efterlønsordningen er særdeles lukrativ.

- Det er reelt set begrænset, hvad man kan gøre. Man kan fritage en medarbejder for fysisk arbejde eller kigge på arbejdstiderne, men det vil have en meget begrænset effekt. Det er simpelthen umuligt at konkurrere med efterlønnen, siger chefkonsulent ved Dansk Arbejdsgiverforening, Erik Simonsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere