Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Konsulenter skal sætte skub i SMV-eksporten

Eksporten fra de små og mellemstore virksomheder skal have et løft. Derfor har Danmarks Eksportråd hyret 11 konsulenter,

som skal gøre virksomhederne klar til en ekstra færd ud på eksportmarkederne.



Konsulenterne er et led i Eksportrådets

indsat over for SMV-virksomhederne.



- Udgangspunktet er, at vi meget gerne vil have fat i de virksomheder, som skal have et lille

skub for at komme i gang med afsætningen af deres produkter uden for landets grænser, siger kontorchef i Danmarks Eksportråd,

Mette Holst.



Det er gratis for virksomhederne at få assistance fra konsulenterne, og det er meningen, at hver enkelt konsulent

skal have kontakt til 20 virksomheder. Konsulenterne er fordelt over hele landet, og i starten skal de hjælpe virksomhederne

med at finde ud af, om de er parate til eksport. Herefter skal de rådgive om markedsvalg og hjælpe med til at få

udarbejdet en eksporthandlingsplan.



- Man ser ofte, at virksomhederne ikke helt har gjort sig klart, hvad der skal til for at

komme ud på eksportmarkederne. Det er det, vi vil hjælpe med, siger Mette Holst og understreger, at der ikke bliver tale

om nogen fribillet for de deltagende SMV'ere.



De skal selv gøre deres del af arbejdet og få klarlagt, hvad de vil

med hensyn til eksport.

Stort potentiale

Initiativet fra eksportrådet bliver positivt modtaget hos både Dansk Handel

og Service og Håndværksrådet. Det er en forlængelse af det tidligere program om eksportudvikling, som fungerede

under Erhvervsfremmestyrelsen. Det blev nedlagt ved udgangen af 2000.



Håndværksrådet har derfor presset på

for at få ting i gang. Det er et led i at få det meget store uudnyttede eksportpotentiale hos SMV til at slå ud i

fuldt flor.



I en tidligere rapport fra eksportrådet bliver det konkluderet, at eksporten fra de små og mellemstore

virksomheder kan øges med mellem 25 og 30 mia. kr. om året.



Afdelingschef i Håndværksrådet John

Aagaard understreger, at det er vigtigt, virksomhederne ikke støder på for mange forhindringer, når de bevæger

sig uden for landets grænser. Og på det punkt kan konsulenterne være behjælpelig.



- Man skal undgå,

at virksomhederne kommer i situationer med dårlige erfaringer. De skal helst ikke støde på alt for mange sten på

vejen. Jo lempeligere virksomhederne kommer i gang, desto bedre, siger John Aagard.



Udviklingskonsulent i Dansk Handel og Service,

Anna Porse Nielsen, understreger, at konsulenterne også skal have blik for og kendskab til virksomhederne, der arbejder med

videnservice.



Hun påpeger, at der blandt den slags virksomheder er store muligheder for eksport. Men virksomhederne holder

sig ofte kun til det danske marked på grund af manglende ambitioner i ledelsen hos den pågældende virksomhed.



-

Derfor må det være konsulenternes fremmeste opgave at være med til at motivere og forberede disse virksomheder til

at tænke og agere internationalt, siger Anna Porse Nielsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen