Del : SMS
Berlingske Business

Konfetti, kamikaze og Bagsværd-miraklet

Japan
Den japanske premierminister Shinzo Abes økonomiske plan har fået de japanske aktier til at stige voldsomt. Foto:

Casper Schrøder gør status over ugen på finansernes vilde vover.

Artiklen fortsætter under annoncen

Børsugen er slut, og investorerne er gået på weekend. Havde de nået at pakket guirlanderne fra nytåret væk, måtte de have dem frem igen sidste uge - C20 satte rekord og har genvundet det tabte i krisen. Sikke en fest.

Efter konfetti-skyen

Booom. C20-rekorden fik de jublende investorer til at affyre den store festkanon, men da konfetti-skyen havde lagt sig, og man igen kunne se hinanden i øjnene på markederne, dukkede det uundgåelige spørgsmål op: Hvad har egentlig fået de danske aktier - og aktier i resten af verden - til at lette, når nu økonomien stadig er tynget til jorden?

Svarmuligheder er der nok af, og der er dømt høflig selvbetjening. Der er den rosenrøde forklaring om, at virksomhederne har klaret sig dygtigt gennem krisen, og at der er tegn på vækst derude. Der er den kyniske udlægning, at centralbankernes generøse pengepolitik virker som monetær EPO på markederne. Og der er de dystopiske røster om at markederne reelt er brudt sammen og har tabt forbindelsen til resten af økonomien. Velbekomme.

I finanshuset Goldman Sachs hæfter topøkonom Jim O’Neill sig ved, at en god start på året ifølge den statistiske månekalender som grundregel varsler yderligere stigninger samme år.

»Det bygger på data tilbage til 1950, og selvom jeg ikke kan komme på en særlig fornuftig økonomisk forklaring på fænomenet, så vil jeg passe på med at ignorere det,« lyder det i hans ugekommentar.

Retfærdighedens aktie-indeks

Trods aktier i hele verden er steget, er C20-kursernes comeback til førkrise-niveau et særligt dansk fænomen. Som forklaring peger alle mod Bagsværd og Novo Nordisks mirakuløse succes, der skæv-vrider udviklingen i C20, fordi selskabet vægter over 45 pct. i elite-indekset. Et mere afbalanceret billede får man i børsmægleres foretrukne indeks, KAX cap, retfærdighedens indeks, der dækker alle danske aktier og ingen selskaber vægter mere end 10 pct. - det ligger stadig 25 pct. under toppen i 2007.

Men betyder det, at konfetti-skyen var grundløs? Helt skidt er det vel ikke at have et guldrandet papir som Novo Nordisk at varme sig ved. Det må blive et spørgsmål om glasset er halvfyldt eller halvtomt. Eller naturligvis om der er tale om en ildevarslenede overfladespænding, der truer med at løbe over.

Fra masterplan til spareplan

I Struer fik man ikke brug for at lufte festkanonen, da topchef Tue Mantoni onsdag præsenterede regnskab fra Bang & Olufsen. Den masterplan om vækst, som topchef Tue Mantoni havde, er erstattet med en spareplan med butiklukninger, og investorerne straffede nådesløst aktien med et fald på over 10 pct.

Banzai eller kamikaze?

Solens Rige. Sjældent har tilnavnet passet bedre. Aktierne i Japan stråler med en styrke, så investorerne har brug for solbriller, når de ser mod øst, hvor de i modlyset kan ane et plus på 20 pct. over få måneder.

Banzai, gjalder angrebsråbet fra Nordeas analytikere, der har opjusteret anbefalingen på japanske aktier efter valgsejren til Shinzo Abe, der vil rette et håndkantslag mod krisen med et erklæret mål om at devaluere yennen og gøre japanske varer billigere til gavn for eksportvirksomhederne.

Rent kamikaze, advarer andre: ”Stigningerne forekommer både skrøbelige og spekulative,” konstaterer BankInvests cheføkonom Frank Velling.

Men slaget om aktiernes retning er nok det mindst vigtige ved Shinzo Abes plan, der blandt andet skal føres ud i livet ved politisk at tvinge centralbanken til at trykke flere penge. Den slags er også kendt som fuld-armeret valutakrig, sådan som man også så det i 1930’erne. Investor, find din skudsikre vest.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere