Berlingske Business
LIVE
13:49 GN Store Nord og Novo er lyspunkter i C20

Købstæderne ophæver stavnsbinding af kunder

De små og mellemstore virksomheder skal ikke være stavnsbundet til deres forsikringsselskab. Det mener Købstædernes

Forsikring, som til februar sender en forsikring på markedet, som virksomhederne kan opsige med øjeblikkelig varsel.





erhvervskundesiden er tiltaget fra købstæderne det første af sin art herhjemme, og adm. direktør Mogens

N. Skov lægger ikke skjul på, at det bliver sat i søen for, at selskabet skal kunne erobre nogle flere kunder.



Ifølge

købstæderne er den nye forsikring mere enkel, men samtidig med en udvidet dækning, så virksomhederne ikke

behøver at tegne tillægsforsikringer.



Sammen med det ultrakorte opsigelsesvarsel skulle det gerne give et godt triumfkort

over for de små og mellemstore virksomheder.



- Med den nye forsikring kan vi gå ud og sige til kunderne, at hvis

de ikke er tilfredse med os, så kan de forlade os med det samme. Vi mener helt klart, at det er et salgsbarometer og tror, at

det vil give os en tilgang af kunder, siger Mogens Skov og afviser, at en opsigelse på kun en dag vil give dyrere forsikringer.



-

Det er meget enkelt at håndtere. I princippet skal vi blot trykke på en knap, og så beregner computeren den overskydende

præmie og sender en check, siger Mogens N. Skov.

Stor fordel

Med det nye produkt lever købstæderne op

til et hedt ønske fra regeringens side.



Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) har flere gange stukket til

forsikringsbranchen og udtalte senest på Forsikring og Pensions årsmøde, at "en helt fundamental forudsætning

for konkurrence er, at man kan skifte selskab, hvis man er utilfreds. Et skridt i den retning er mere fleksible opsigelsesvarsler

på forsikringsområdet".



Udtalelserne var primært rettet mod den private del af markedet, men initiativet

fra Købstædernes Forsikring bliver positivt modtaget hos både Dansk Industri, DI, og Dansk Handels og Service,

DHS.



Begge organisationer ser det som en stor fordel, at konceptet bliver afprøvet, og herefter kan markedskræfterne

afgøre, om virksomhederne rent faktisk ønsker en sådan forsikring.



- Det er godt, at der bliver åbnet

for, at virksomhederne kan vælge en forsikring, som de meget nemt kan komme ud af. Derved kan de bedre sikre sig, at det får

tilbudt de mest attraktive priser og den bedste dækning, siger kommitteret i Dansk Industri, Jens Hennild.



Mens chefkonsulent

i Dansk Handel og Service, Heidi Schütt Larsen fremhæver, at SMV-virksomhederne i det nuværende system kan blive

klemt, fordi de ikke har nogen særlig stor forhandlingsstyrke over for forsikringsselskaberne.

Ingen ændringer

Initiativet

fra købstæderne bliver dog ikke fulgt op af de øvrige store spillere på erhvervsmarkedet. Hverken Codan

eller Topdanmark har tænkt sig at ændre på deres opsigelsesvarsler.

Dyrere for virksomheder

Vicedirektør

i Topdanmark Kim Bruhn-Petersen understreger, at det bliver dyrere for virksomhederne, hvis kunderne skal sige deres forsikring op

med dags varsel.



- Det er relativt dyrt at indtegne nye virksomheder som kunder, så vores helt grundlæggende holdning

er, at forsikring af erhvervskunder er et langsigtet samarbejde, siger Kim Bruhn-Petersen og fremhæver, at selskabet giver rabat

på præmien afhængigt af, hvor længe forsikringen løber.



Men han påpeger samtidig, at virksomhederne

forholdsvis nemt kan komme ud af deres forsikringer, når eller hvis der kommer præmieforhøjelser. Ligeledes kan

en forsikring opsiges meget hurtigt, hvis en kunde er utilfreds med et skadesforløb.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen