Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Købmandsskolen på hårdt arbejde ude i virkeligheden

Rødekro-firmaet NordTranServices ApS. har specialiseret sig i at gøre livet lettere for danske og europæiske transportfirmaer,

der vil undgå bøvl med at få moms tilbage fra køb i udlandet og vil sikre at få betalt motorvejsgebyrer

på den mest fordelagtige måde.


Da kravene fra de flere tusinde kunder begyndte at vokse fra NTS'' database, henvendte

firmaet sig til KursusCentret ved Købmandsskolen i Aabenraa.


Resultatet blev et fælles projekt med en kraftig udvidelse

af firmaets Microsoft Access-database, der rummer kundeoplysninger samt blanketter og formularer til myndigheder i en række

lande.


- Vi har først og fremmest ønsket at få et mere effektivt redskab i vores arbejde som momsagentur.

Den nye database har nu været i drift i tre måneder, og efter nogle rettelser og justeringer fungerer den fint. NTS har

hidtil fået udført en del af produktionen ude i byen. Det har vi nu trukket hjem, så vi er i stand til at hente

besparelser, siger afdelingsleder Konny Madsen, NordTranServices.

Moms i mange lande

Med ni medarbejdere placeret på kontoret

i Rødekro og en enkelt medarbejder i Portugal betjener NTS hovedsageligt udenlandske kunder med at hente moms hjem på

eksempelvis køb af brændstof i andre europæiske lande.


Ifølge EU''s momsdirektiv har firmaer, der udfører

internationale transporter, krav på at få momsen tilbagebetalt.


Det indebærer kontakt med momsmyndigheder

i Tyskland, Frankrig, Italien og andre EU-lande, og det er vigtigt at kende papirgange og nationale forskelle i behandlingen af disse

sager.


Rødekro-firmaet har både et stort antal direkte kunder i transportbranchen og kunder hos olieselskaber, der

tilbyder momsservicen som en tillægsydelse og bruger NTS som leverandør.

Stor udfordring

NTS formidler desuden kreditkort

til betaling af motorvejsgebyrer i en række lande.


Det gælder eksempelvis det italienske VIA, det franske CAPLIS

og det spanske RESSA. Fordelen for transportfirmaerne ved at have en specialist til at sørge for betalingen er længere

kredittid og muligheden for at hente rabatter.


- Samarbejdet med Købmandsskolen i Aabenraa har fungeret godt, men vi kan mærke,

at de i et udviklingsprojekt som dette ikke arbejder med samme intensitet, som hvis det havde været en privat IT-leverandør. Købmandsskolen

har andre opgaver, hovedsagelig undervisning, at tage sig af, siger Konny Madsen.


Hun oplyser, at projektet blev sat i gang 1.

februar 2000 og løber op i 300-400.000 kroner.


For KursusCentret ved Købmandsskolen i Aabenraa, der fra 1. august

i fjor samler de erhvervsvendte aktiviteter for skolerne i Mommark, Sønderborg, Haderslev og Aabenraa, har NTS-projektet været

det hidtil mest intensive samarbejde med en enkelt virksomhed.


- Vi er vant til at arbejde som konsulenter i virksomheder få

dage ad gangen. Her har vi været engageret i et projekt i flere hundrede timer, og samarbejdet har både været en

stor udfordring og meget lærerigt for begge parter. Vi vil i fremtiden med langt større vægt kunne udtale os om virkelighedens

verden, når vi underviser i databaser, siger kursuslærer Gitte Theill, KursusCentret.

Mange detaljer

Med omkring 100

medarbejdere underviser KursusCentret alle typer af firmaer og kommuner i især sprog, IT og økonomisystemer. Men også

bløde områder som human resource og team building er der efterspørgsel efter.


- Vi vil åbne virksomhedernes

øjne for, at vi gerne vil deltagere i meget andet end bogføring og maskinskrivning, siger Gitte Theill.


Hun medgiver,

at NTS-projektet blev mere langstrakt end planlagt.


Det skyldes både, at der løbende dukkede nye behov op, og at

hun og kollegaen fra KursusCentret, Lone Gørup, ikke kunne bruge deres fulde arbejdstid på udviklingssamarbejdet.


-

NordTranServices har næsten usandsynlig mange detaljer i deres forretningsgange. Det har været meget krævende at

integrere blanketter og formularer samt at klargøre, at databasen kan integreres med Concorde-økonomisystemet. Vi har

lært af dette projekt, at vi i fremtiden skal bruge mere tid på kravspecifikation og holde fast på dette forarbejde,

siger Gitte Theill.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen