Del : SMS
Berlingske Business

Københavnerborgmester giver roadpricing grønt lys

Kabell
Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Ø). Foto:

Roadpricing er vejen frem, hvis regeringen vil undgå den massive trafik, som dagligt plager København og indfaldsvejene, mener byens teknik- og miljøborgmester.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis regeringen skal komme gader med tætpakkede biler og utålmodige, dyttende bilister i myldretiden til livs i hovedstaden, må den følge Produktivitetskommissionens anbefalinger og indføre roadpricing som et forsøg. Sådan lyder det fra Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Ø).

»Køen af eksperter, der anbefaler roadpricing, er efterhånden lige så lang som bilkøerne på indfaldsvejene til København i myldretiden. Da regeringen droppede trængselsringen, lovede statsministeren København en god løsning. Nu må regeringen leve op til sine løfter, handle på de mange anbefalinger og indføre et storskalaforsøg med roadpricing,« siger borgmesteren i en pressemeddelelse.

roadpricing

I takt med at Danmark er på vej ud af den økonomiske krise, sådan som både regeringen og flere økonomer har konstateret, kommer der flere biler på vejene. Og skal vi undgå, at det bliver et problem, må vi ifølge Morten Kabell have trafikken begrænset.

»København er hele Danmarks vækstmotor. Men vi er ved at sande til i biler og trængsel. Biltrafik og trængsel bliver kun værre, når væksten og beskæftigelsen stiger. Derfor har vi brug for effektive redskaber til at begrænse biltrafikken nu, hvis vi skal skabe plads til den nødvendige erhvervstrafik, der skal hjælpe med at trække dansk økonomi ud af slæbesporet og give beskæftigelsen et løft,« siger han.

Mens borgmesteren er enig i Produktivitetskommissionens anbefaling om at investere, hvor trængslen er størst, afviser han kommissions kritik af letbane og Metro.

»Hovedstadsområdet er hårdt ramt af trængsel. Vi investerer allerede massivt i bedre forhold for cyklisterne og bedre busforbindelser, som kommissionen efterlyser. Men hvis vi skal gøre den kollektive trafik tilstrækkelig attraktiv for pendlerne i en by som København, så er Metro og letbaner vejen frem, hvilket trængselskommissionens anbefalinger også pegede på,« siger Morten Kabell.

Rasmus Prehn

Busser

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere