Del : SMS
Berlingske Business

København tiltrækker rekordmange turister

pix-turisme
ARKIVFOTO. Mere end 372 krydstogtskibe lagde til kaj i København ved Langelinje i 2012, hvor den berømte "Lille Havfrue" hvert år tiltrækker turister fra hele verden. Foto:

København er igen i år trækplaster for flere og flere turister og sætter rekord for tredje år i træk: Krydstogtskibe og nyåbnede flyruter forgylder turismen i hovedstaden, mens det på landsplan er faldende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er igen i år strømmet millioner af turister til hovedstaden, der som værtsby for krydstogtskibe, kongresser og nyåbnede flyruter er blevet forgyldt af rejsende fra hele verden. Det viser nye tal fra Wonderful Copenhagen, der har set på turismen i 2012.

For tredje år i træk stiger antallet af hotelovernatninger og topper sidste års rekordår: For 2012 ventes antallet af hotelovernatninger i hovedstadsregionen at lande på imponerende otte millioner, hvilket er mere end 300.000 flere end sidste år.

Mens turismeerhvervet for København og omegn vokser, så falder det på landsplan. Det afspejler en stadig tydeligere tendens, som også ses internationalt, hvor det er storbyturismen, der skaber vækst.

"Det er glædeligt, at storbyturismen har vist slidstyrke. Vi har holdt væksten lige siden 2009, og med det boomende globale turistmarked er der fortsat et stort potentiale. Derfor skal vi både styrke vores produkt og målrette os de nye markeder,” siger Lars Bernhard Jørgensen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.

Turistattraktion

For selve København er turismen, målt på antal hotelovernatninger, steget med seks procent, mens hovedstadsregionen er vokset med fem procent. I forhold til sidste år er det på årsplan lavere, fordi andet halvår af 2012 ikke har haft de samme tiltrækningskraft, som andet halvår af 2011 havde med blandt andet VM i landevejscykling.

Trods den faldende turisme i årets andet halvår, så er antallet af krydstogtskibe, kongresser og antal hotelovernatninger for hele 2012 alligevel over 2011. Der anløb 372 krydstogtskibe i 2012, og dermed fik København besøg af intet mindre end 840.000 passagerer, som kom med skibene.

Særligt internationale turister gæstede København i 2012, hvor hovedstadens udenlandske hotelovernatninger i de første tre kvartaler af året steg med ni procent. Det er fortsat vores nærmeste lande som Sverige, Norge og Tyskland, der står for det meste af den internationale turisme, mens krisens tag i de sydeuropæiske lande tydeligt mærkes i København.

Til gengæld er nye vækstmarkeder som Kina og Rusland begyndt at besøge hovedstaden mere, ligesom Finland. De tre lande har en gennemsnitlig vækstrate på 30 procent. Men selv om turismen vokser og København især får stadigt flere internationale besøgende, som blandt andet skyldes nyåbnede flyruter, så er det stadig vanskelige tider for store dele af branchen.

”Det kniber stadig med hotellernes indtjening, og selv om turismen på verdensplan sigter mod nye højder, lurer der også potentielle udfordringer for vores hjemlige vækstrate. Vi er naturligvis følsomme over for den økonomiske situation på de enkelte markeder og over for valutakurserne,” siger Lars Bernhard Jørgensen.

Alligevel ventes København at lande over de europæiske storbyers gennemsnit, ligesom sidste år hvor hovedstaden var foran med en vækst på 10 procent, og det europæiske gennemsnit lå på seks procent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere